• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
Skopiowano

Dieta wegetariańska: nie zawsze idealna

Viola Urban
17 listopada 2022, godz. 07:00 
Opinie (79)
Las Vegan w Gdyni i Gdańsku proponuje kuchnię roślinną w atrakcyjnym wydaniu. Las Vegan w Gdyni i Gdańsku proponuje kuchnię roślinną w atrakcyjnym wydaniu.

Dietę wegetariańską jako swój codzienny sposób żywienia wybiera coraz więcej osób. W restauracjach coraz częściej pojawiają się pyszne, wegetariańskie opcje. Stosowanie diety wegetariańskiej niesie za sobą wiele różnorodnych korzyści, ale warto również zastanowić się nad zagrożeniami, które mogą wynikać z jej nieumiejętnego stosowania. W dzisiejszym artykule podsumuję zarówno korzyści, jak i zagrożenia wynikające z wegetarianizmu. Poprzednio w cyklu "Okiem dietetyka" pisałam o pysznych śniadaniach bez chleba.



2
miejsce: Restauracje
Restauracja Manca
Sopot, Powstańców Warszawy 80
9.4

Dieta wegetariańska - charakterystyka



Czy mógł(a)byś całkowicie zrezygnować z mięsa?

Klasyczna dieta wegetariańska to sposób żywienia, w którym rezygnuje się ze spożycia mięsa zarówno drobiu, mięsa zwierząt rzeźnych oraz ryb, jak i owoców morza. Na ten sposób żywienia decydują się często osoby, które, na przykład nie lubią smaku mięsa lub procesu jego przygotowania. Powodami przejścia na wegetarianizm są często również powody religijne, ekologiczne i etyczne.

Podstawą diety wegetariańskiej jest duża ilość warzyw i owoców, nasiona roślin strączkowych oraz różnorodne produkty zbożowe. Odmian diet wegetariańskich jest bardzo dużo, dlatego czasami w diecie wegetarian pojawiają się także nabiał oraz jajka, czasami wyklucza się jedynie mięso czerwone, a czasami stosuje bardzo wiele ograniczeń jak w przypadku weganizmu czy skrajnych odmian wegetarianizmu, takich jak witarianizm i frutarianizm.

Burger dla wegan? Proszę bardzo! Tu kotlet jest zrobiony z buraka i kaszy jaglanej. Świetnie się tu też sprawdzi ser halloumi. Burger dla wegan? Proszę bardzo! Tu kotlet jest zrobiony z buraka i kaszy jaglanej. Świetnie się tu też sprawdzi ser halloumi.

Dieta wegetariańska - korzyści



Wegetarianizmowi przypisuje się szereg pozytywnych skutków, takich jak profilaktyka i leczenie chorób układu krążenia oraz niektórych nowotworów, np. nowotworu jelita grubego. Stosowanie diety wegetariańskiej często pomaga obniżyć stężenie cholesterolu we krwi do prawidłowych poziomów, a także obniżyć wysokie ciśnienie tętnicze. Wyższe spożycie warzyw i owoców oraz strączków pozytywnie wpływa na jelita, dzięki czemu wegetarianie rzadziej zmagają się z zaparciami. Styl odżywiania oparty na roślinach również sprzyja utrzymaniu prawidłowej masy ciała, co sprawia, że wegetarianie rzadziej zmagają się z otyłością i nadwagą.

Korzyści z diety wegetariańskiej wynikają przede wszystkim z tego, że wegetarianie w porównaniu do osób stosujących tradycyjną dietę, spożywają o wiele mniej tłuszczów nasyconych zawartych głównie właśnie w produktach pochodzenia zwierzęcego. Zdrowa dieta wegetariańska obfituje w niskoprzetworzone produkty, które są najbardziej wartościowe dla naszego organizmu.

Ciekawe imprezy kulinarne w Trójmieście


Niejednokrotnie osoby przechodzące na wegetarianizm również dbają o prowadzenie prozdrowotnego trybu życia, co ma niebagatelny wpływ na stan ich zdrowia. Eliminacja dużej ilości soli, cukru oraz tłuszczów trans z diety, a także dostarczanie bardzo dużych ilości witamin, antyoksydantów, składników mineralnych oraz błonnika pokarmowego, pochodzących z roślinnych źródeł pokarmowych, przekłada się na niemałe korzyści wynikające z diety wegetariańskiej.

Dieta wegetariańska ma niewątpliwie wiele korzyści, o których napisałam wyżej, ale zważając na coraz większą popularność wegetarianizmu, należy również zwrócić uwagę na pewne zagrożenia, które kryją się za tym sposobem odżywiania.

Jaja wchodzą w skład diety wegetariańskiej. Idealnie pasują do śniadaniowej szakszuki. Jaja wchodzą w skład diety wegetariańskiej. Idealnie pasują do śniadaniowej szakszuki.

Dieta wegetariańska - zagrożenia



Dieta wegetariańska, jak każda inna zdrowa dieta, powinna obfitować w witaminy i składniki mineralne, odpowiednie ilości białka oraz zdrowe tłuszcze pochodzenia roślinnego. Jeśli nasz wegetarianizm opiera się na wegetariańskich fast-foodach, wyłącznie smażonych i mało odżywczych potrawach, trudno jest mówić o jakichkolwiek korzyściach wynikających z prowadzenia tego sposobu żywienia. Samo pomijanie mięsa i niezastępowanie go innymi wartościowymi produktami roślinnymi, takimi jak na przykład strączki i ich przetwory, może wiązać się z wystąpieniem niedoborów niezbędnych składników, czyli między innymi białka, żelaza i witaminy B12. Składniki te znajdują się w bardzo dobrze przyswajalnej formie właśnie w produktach pochodzenia zwierzęcego.

Kolejnym niedoborowym składnikiem w diecie wegetariańskiej może być wapń, gdy wykluczeniu z diety podlega nabiał. W celu zapobiegania niedoborom warto więc kupować produkty roślinne wzbogacane w te składniki, a w razie potrzeby, koniecznie po uprzednich badaniach laboratoryjnych, włączyć odpowiednią suplementację.

Podsumowanie



Dieta wegetariańska to zdrowy i bardzo korzystny sposób żywienia. Warunkiem czerpania korzyści z wegetarianizmu jest jednak dobre bilansowanie diety, stosowanie różnorodnych produktów w diecie, a także kupowanie artykułów spożywczych wzbogacanych w brakujące składniki.

O autorze

autor

Viola Urban: na swoim blogu OkiemDietetyka.pl tworzy od 6 lat. Z zawodu dietetyk, z zamiłowania poszukiwacz nowych smaków, z doświadczenia redaktor serwisów poświęconych kulinariom i zdrowemu stylowi życia. Lubi inspirować do lepszego jedzenia i podejmowania świadomych wyborów. W wolnych chwilach biega i szuka dobrego jedzenia na mieście. Pisze do cyklu Okiem Dietetyka.

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (79)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bufet włoski - Pasta e vino

degustacja

Niedzielne Rodzinne obiady w My Place Gdynia

degustacja

Piątkowe kolacje z muzyką na żywo

muzyka na żywo, degustacja

Nowe Lokale

Wkrótce otwarcie

Najczęściej czytane