Nie dostała kawy do prywatnego kubka przez "ryzyko zatrucia"
- Jednorazowe jest niemodne - przekonują organizatorzy ogólnopolskiej akcji społecznej "Z własnym kubkiem" i namawiają klientów kawiarni, aby kawę na wynos brali do kubków wielorazowego użytku. Do inicjatywy przyłączyło się kilka trójmiejskich lokali - niektóre oferują takim gościom rabaty.
"Z własnym kubkiem" to akcja Polskiego Stowarzyszenie Zero Waste, które promuje bezodpadowy - a przynajmniej odpady ograniczający - styl życia oraz walczy z marnowaniem żywności i surowców.
Co myślisz o akcji "Z własnym kubkiem"?
Akcja trwa od listopada i w całej Polsce zgromadziła pod swoimi skrzydłami blisko sto lokali. Najwięcej jest w Warszawie i Krakowie, ale i z Trójmiasta dołączyło osiem miejsc, m.in. gdańska kawiarnia W Starym Kadrze, która dla gości z własnym kubkiem przewiduje 20 proc. zniżki na kawę, herbatę i gorącą czekoladę.
Szef kawiarni, Przemysław Czaja tłumaczy: - Do akcji przyłączyliśmy się z kilku powodów. Po pierwsze decyzja ta wynikała ze świadomości, jaką niesie za sobą prowadzenie nawet małej kawiarni i ilości śmieci, które generujemy. Po drugie ze względu na to, że mieścimy się w samym sercu Gdańska, wiele osób wpada do nas po kawę na wynos, żeby spacerować po Śródmieściu. Nasza przestrzeń jest też niewielka i jeśli wszystkie stoliki są zajęte, to nasi bywalcy często wybierają opcję kawy na wynos i decydowali się do tej pory na kubki tekturowe. Po trzecie, smak kawy z kubków jednorazowych, naszym zdaniem, jest dużo gorszy. Cena w tym przypadku też była nieadekwatna do smaku. Dzięki akcji wszyscy wygrywają: goście dostają tańszą i równie dobrą kawę, a my oszczędzamy na zmywaniu czy zamawianiu kubków jednorazowych.
W Gdańsku z własnym kubkiem po kawę czy inny gorący napój można przyjść również do dwóch oddziałów Columbus Coffee oraz lokali Kubek z przyprawami, Młynek Cafe i sklepu Bio-Fit. W Sopocie przyłączyły się Dwie Zmiany, a w Gdyni kawiarnia Cup and Cakes, która już od jakiegoś czasu oferowała swoim klientom taką możliwość.
- Akcja idealnie wpisuje się w nasze podejście do środowiska i starania, by produkować jak najmniej śmieci. Mamy nadzieję, że jej nagłośnienie i ogólnopolski zasięg sprawią, iż liczba świadomych klientów będzie rosła - uważają właściciele Cup and Cakes - Justyna i Piotr Krawczykowie. - Do tej pory mieliśmy kilku stałych gości przychodzących z własnymi termosami, ale po nagłośnieniu akcji w mediach społecznościowych widzimy, że takich osób przybędzie. Każdy taki klient może liczyć na 10-procentowy rabat.
Jak tłumaczy Dominika Jackowska z Polskiego Stowarzyszenie Zero Waste, bezodpadowy styl życia to również korzystanie w sklepach z płóciennych toreb, zakupy do własnych pojemników zamiast do foliowych woreczków czy nawet wizyta w barach z termosem.
- Takich osób wciąż jest niewiele, ale kropla drąży skałę - dodaje Jackowska. - Nic nie stoi na przeszkodzie, aby dogadać się z obsługą ulubionego lokalu i zaproponować takie rozwiązanie. Większość osób nie zdaje sobie sprawy, jakie to proste i wygodne. Zaoszczędzimy również na opłacie za pojemnik. Z kolei właściciel otrzymuje nie tylko korzyści finansowe, ale i wizerunkowe.