• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

QR menu coraz popularniejsze. Czy zastąpi papierową kartę?

Ewa Palińska
21 września 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Choć mieszkańcy Trójmiasta z dużym dystansem podchodzą do QR menu, gastronomowie nie zamierzają rezygnować z takiego rozwiązania. Podkreślają, że jest to rozwiązanie wygodne, a przy tym umożliwia natychmiastowe wprowadzenie zmian i prezentowanie gościom bieżącej oferty. Na zdj. menu tradycyjne i wirtualne w Małej Sztuce. Choć mieszkańcy Trójmiasta z dużym dystansem podchodzą do QR menu, gastronomowie nie zamierzają rezygnować z takiego rozwiązania. Podkreślają, że jest to rozwiązanie wygodne, a przy tym umożliwia natychmiastowe wprowadzenie zmian i prezentowanie gościom bieżącej oferty. Na zdj. menu tradycyjne i wirtualne w Małej Sztuce.

Na zachodzie Europy są tak powszechne, że wiele lokali w ogóle rezygnuje z tradycyjnych kart menu. W Polsce prezentowanie oferty restauracji poprzez zeskanowanie QR kodów dopiero zyskuje na popularności, niemniej korzysta z tego rozwiązania coraz więcej obiektów gastronomicznych. Jakie wynikają z tego korzyści i co na temat przeglądania menu w telefonach komórkowych sądzą klienci?





Czy jesteś zwolennikiem QR menu?

Gastronomowie często korzystają z nowych technologii, nie tylko w celu usprawnienia pracy lokalu, ale też aby zapewnić wyższy stopień bezpieczeństwa czy ze względów higienicznych, co jest szczególnie istotne w czasie pandemii COVID-19.

Do składania zamówień online i płatności bezdotykowych zdążyliśmy się już przyzwyczaić. Czy podobnie będzie z korzystaniem z menu występującym w innej formie niż tradycyjna karta?

QR kody na restauracyjnych stolikach przestają budzić zdziwienie. Szczególnie u tych osób, które podczas zagranicznych wakacji miały okazję przekonać się, jak funkcjonują w powszechnym użyciu. QR kody na restauracyjnych stolikach przestają budzić zdziwienie. Szczególnie u tych osób, które podczas zagranicznych wakacji miały okazję przekonać się, jak funkcjonują w powszechnym użyciu.

"Ale gdzie jest menu?"



Kody QR to nie nowość. Wiele osób się z nimi spotkało i potrafi z nich korzystać. Ale żeby w restauracji?

- Było to dla mnie tak abstrakcyjne, że podczas swojego pierwszego kontaktu z QR menu nawet tego faktu nie zarejestrowałem - opowiada Daniel. - Byłem w Paryżu. Zatrzymałem się w ogródku takiej typowej, francuskiej restauracji, z metalowymi okrągłymi stolikami ustawionymi wzdłuż ulicy. Kiedy poprosiłem kelnera o menu, ten wyjął z kieszeni swojego smartfona, położył go przede mną i odszedł. Wydało mi się to dziwne (i odważne - żeby tak nowy model Iphone'a dawać przypadkowym ludziom?), ale w sumie cała Francja była dla mnie pełna niespodzianek. Zorientowałem się, o co chodzi dopiero wówczas, kiedy jacyś inni ludzie usiedli przy stoliku obok i zaczęli skanować naklejony na blacie kod. Kelner z pewnością by mnie uświadomił, ale ja nie mówiłem po francusku, on w żadnym ze znanych przeze mnie języków, więc pewnie stwierdził, że prościej będzie samemu zeskanować ten kod i podać mi menu na swoim smartfonie.
Francja nie jest wyjątkiem - z QR kodów korzystają restauracje w niemal całej zachodniej Europie.

- Podczas dwutygodniowej objazdowej wycieczki po Hiszpanii nie spotkałam się ani razu z tradycyjną kartą - opowiada Marta. - Niemal wszędzie korzystaliśmy z kodów, w kilku lokalach podano tablety, które po złożeniu przez nas zamówienia natychmiast zdezynfekowano. Z QR menu korzystaliśmy też we Włoszech. Obsługująca nas w Rzymie kelnerka wytłumaczyła, że wdrożenie tego rozwiązania przyspieszyła pandemia. Szukano rozwiązań, które do minimum ograniczą konieczność fizycznego kontaktu między klientami restauracji a obsługą.

Najtaniej w Trójmieście: Aperol poniżej 25 zł



QR kody znajdziemy też na tradycyjnych kartach. Dzięki nim goście mogą szybko przenieść się na stronę restauracji bądź konta na portalach społecznościowych. Na zdj. menu gdyńskiej restauracji Niewinni Czarodzieje TrzyZero. QR kody znajdziemy też na tradycyjnych kartach. Dzięki nim goście mogą szybko przenieść się na stronę restauracji bądź konta na portalach społecznościowych. Na zdj. menu gdyńskiej restauracji Niewinni Czarodzieje TrzyZero.

Jak to działa?



Zasada działania jest banalnie prosta - trzeba otworzyć aparat w urządzeniu mobilnym (smartfon, tablet) i skierować go w taki sposób, aby kod QR znalazł się w jego obiektywie. Urządzenie samodzielnie odczyta, z czym ma do czynienia, i wyświetli odpowiednie powiadomienie. Musisz je potwierdzić, aby włączyło się łącze dotyczące kodu QR.

- Dla nas jest to rozwiązanie idealne - goście zawsze mają przed sobą aktualne menu, nie musimy niczego dodrukowywać czy martwić się wprowadzanymi zmianami - mówi Marcin, menager w jednej z trójmiejskich restauracji. - Jeśli czegoś nie jesteśmy w stanie podać, znika też z elektronicznego menu. Nie ma więc tej niezręczności, że gość zamówi coś z karty, a my będziemy musieli mu wytłumaczyć, że to zamówienie nie może zostać zrealizowane.
- Takie rozwiązanie służy też budowaniu więzi między nami a naszymi gośćmi - dodaje Daria, zajmująca się obsługą social mediów kilku trójmiejskich lokali. - Kelnerzy podczas wręczania rachunku zachęcają do otwarcia strony z menu i przejścia z niej na nasze kanały w mediach społecznościowych, a potem rekomendują podlajkowanie profilu, za co odwdzięczamy się rabatem. Dzięki temu mogą być stale na bieżąco z nami w kontakcie, a jeśli coś szczególnie ich w naszej ofercie zainteresuje, natychmiast, przez komunikator, zrobić rezerwację.

Klient nasz pan - nietypowe życzenia restauracyjnych gości



Korzystanie przy restauracyjnym stoliku z telefonów komórkowych wiele osób nadal uważa za nietakt. M.in. dlatego tak ciężko przekonać im się do tego, aby sprawdzać menu na urządzeniach mobilnych. Korzystanie przy restauracyjnym stoliku z telefonów komórkowych wiele osób nadal uważa za nietakt. M.in. dlatego tak ciężko przekonać im się do tego, aby sprawdzać menu na urządzeniach mobilnych.

QR menu w Trójmieście coraz popularniejsze



Z wirtualnego menu korzysta m.in. Mała Sztuka:

- Od prawie początku pandemii mamy dostępne menu w formie QR kodu, który przenosi do wersji online - mówi Aleksander, szef baru w Małej Sztuce. - Początkowo goście patrzyli na to krzywo i dalej zdarzają się takie osoby, aczkolwiek większość osób mimo wszystko korzysta z tej formy i sprawdza nasze menu w telefonie. Dodatkowo obecna karta koktajlowa (poza wersją online) jest wydrukowana na materiale, który jest praktycznie niezniszczalny. Nie da się go złamać, porwać, można go dezynfekować, ba - nawet wyparzać w wyparzarce. Po długim czasie użytkowania nie widać prawie żadnych zniszczeń, a wszystko jest bezpieczne dla gości.
QR menu pojawiło się też w Pubie Polufka.

- W Pub Polufka mamy tradycyjne menu, ale jest też QR do menu piw, także butelkowego w lodówkach - opowiada Kazimierz, właściciel lokalu. - Lista dostępnych pozycji zmienia się kilka razy w tygodniu, więc klasyczne menu byłoby absolutnie bezużyteczne.
Zdarza się też, że gastronomowie rezygnują z tradycyjnej karty menu, ale w szukaniu alternatywy nie stawiają na innowacje, tylko powracają do sprawdzonych w przeszłości rozwiązań.

- Kartę i dania prezentujemy na tablicy. To obecnie bardzo popularny trend - mówi Daniel, właściciel Falovca.
Agnieszka, właścicielka Ciuciubabki, też zdecydowała się na wycofanie tradycyjnej karty. Z dość niebanalnego powodu:

- Prowadzę kawiarnię rodzinną i mam tablicę, ale nie z powodu pandemii. Dzieci "zjadały" menu leżące na stolikach - odpowiada pół żartem, pół serio Agnieszka.

Restauracje, do których zawsze są kolejki. Na czym polega fenomen?


Miłośnicy tradycyjnych rozwiązań nie mają powodów do zmartwień - wiele lokali korzystających z QR menu posiada też papierowe karty menu. Miłośnicy tradycyjnych rozwiązań nie mają powodów do zmartwień - wiele lokali korzystających z QR menu posiada też papierowe karty menu.

Czy QR kody całkowicie zastąpią tradycyjne karty?



Gastronomowie się tego rozwiązania boją, a wielu klientów zwyczajnie go nie chce. Choć QR menu jest wygodne w użyciu i bardziej higieniczne niż tradycyjne karty, na trójmiejskim rynku nie cieszy się zbyt dużą popularnością.

- Pracuję dla firmy, która wprowadza różnego rodzaju rozwiązania mobilne dla gastronomii i QR menu cieszy się najmniejszym zainteresowaniem spośród wszystkich oferowanych przez nas produktów. Sam nie jestem jego fanem - tradycyjnej karty nic nie przebije - opowiada Jarek.
Wielu gości restauracji również podchodzi do QR menu z dużą rezerwą.

- Niedawno trafiliśmy ze znajomymi do jednego z lokali na Wyspie Spichrzów, korzystającego właśnie z QR Menu. Wywiązała się dyskusja, czy takie rozwiązanie w restauracji to rzecz fajna, czy nie. Większość z nas zdecydowanie opowiedziała się przeciw. Bo jak to zaczynać spotkanie w restauracji od gapienia się w ekran smartfona? Zupełnie inaczej czyta się opisy dań wydrukowane na papierze, trzymając w rękach pięknie przygotowaną kartę. Zawsze można się nad nią razem pochylić, podyskutować, wspólnie coś wybrać. Smartfon tych emocji nie zapewni.
A jakie jest wasze zdanie? Lubicie tego rodzaju innowacje czy wolicie trzymać w rękach tradycyjną kartę? Zostawcie swoją opinię w komentarzach.

Miejsca

Opinie (129) 4 zablokowane

  • (13)

    Przecież kod QR może zastąpić każdy tekst lub obraz. To nic innego jak forma "ścieżki". Więc dlaczego nie menu?
    Osobiście wolę jednak tradycyjną kartę a do restauracji idę się odprężyć i odpocząć między innymi od smartfona, którego w ogóle nie zabieram lub po prostu wyłączam.

    • 79 4

    • (6)

      zaraz się tu zlecą fani digitalizacji i będą obrzucać błotem każdego, kto woli papierowe menu.

      • 21 1

      • (5)

        Każdy chyba woli, ale kody QR to oszczędność i wygoda dla restauratora, więc wyprą tradycyjne menu, nie ma się co łudzić, że nie. Tak jak sklepy samoobsługowe wyparły te z ladami, a samoobsługowe kasy wypierają kasjerki. Wszystko się zmienia.

        • 5 19

        • (4)

          tak, tak. zupełnie tak jak radio wyparło prasę, telewizja wyparła radio, kino wyparło telewizję, netflix wyparł kino. itd.
          część może wprowadzi, część nie, ale najważniejsze jest, żeby dawać ludziom wybór i nie zmuszać do "jednej słysznej opcji".

          • 17 3

          • (2)

            Prasa ledwo zipie, niewiele wiesz o świecie.

            • 4 8

            • Wśród motłochu owszem. Widać QR też jest dla motłochu skoro podążą podobną ścieżką. (1)

              • 5 2

              • Chyba masz jakieś zaburzenia.

                • 1 2

          • Co to znaczy "zmusza"? Do przelewów internetowych tez nikt cie nie zmusza, a jednak tylko nienormalny idzie je dzis robic do banku. Opcja lepsza wypiera gorsza, a dla restauratora rezygnacja z papieru to wygoda. Oczywiscie pozostana knajpy z papierem, ale raczej te najdrozsze.

            • 5 4

    • (5)

      Kod jest linkiem do menu, a nie menu samym w sobie. Menu jest w internetach i tam może być edytowane w 5 minut. Kody się nie zmieniają bo są tym linkiem linkiem niezależnie od tego co zmienisz w menu. Więc nie trzeba nic na nowo drukować po każdej zmianie.

      Nie mniej, jak bym wszedł do knajpy i musiał z skorzystać z telefonu żeby zamówić, to bym wyszedł.

      • 15 0

      • (4)

        Do momentu, kiedy wybor bedzie: skorzystaj z telefonu albo papu w domku :D

        • 1 12

        • (3)

          Wolę papu w domu

          • 8 1

          • (2)

            Niz zamowic przy uzyciu QR? Gratuluje fanatyzmu.

            • 0 7

            • (1)

              a wyjście do knajpy to jakiś obowiązek albo społeczny wymóg? moje życie nie tylko nie straci na jakości, a wręcz zyska, bo pandemia pokazała mi, ile potrafi zostać w portfelu, jak się człowiek nie stołuje na mieście ;)

              • 2 1

              • Wyjscie do knajpy to dla wiekszosci ludzi przyjemnosc i nie zrezygnuja z niej z powodu nowej formu menu. Chyba ze ktos idzie do knajpy w celu studiowania papierowego menu, a jedzenie jest przy okazji ;)

                • 0 1

  • Proponuję jeszcze (7)

    sms wysłać do kelnera może przyniesie pitce.

    • 82 3

    • Co przyniesie?? (3)

      O losie...

      • 4 16

      • mysle ze to sarkazam i szydera, zamierzony blad

        • 20 1

      • Pitce

        • 12 1

      • No właśnie,

        chyba chodziło o picce.

        • 8 1

    • To nawet niegłupie! (2)

      W tym interaktywnym menu mógłby być przycisk zamów. Obsługa dostaje informację co i do którego stolika ma przynieść. Szybko i wygodnie.

      • 0 5

      • I przyjedzie robot (1)

        Życzyć Ci smacznego.

        • 8 0

        • No i fajnie

          Samoobsługowe sklepy już są. Restauracje to też ciekawy pomysł. Zamawiasz i płacisz przez smartfona. Jedzenie przywozi robot. Jedynie na kuchni musi być człowiek, ale może i to dało by się zautomatyzować

          • 0 5

  • mnie to nie przekonuje (5)

    wolę karty zamiast małego, niewygodnego ekranu

    • 65 7

    • (4)

      Poza tym telefon jest dla mnie, a nie ja dla telefonu. Nie muszę go mieć wiecznie przy du.e.

      • 11 1

      • (3)

        Wiecznie nie musisz, ale w knajpie bedziesz musial. Powoli staje sie to norma w Azji, w Stanach tez jest coraz powszechniejsze, dotrze wiec i do Bolandy.

        • 4 13

        • (2)

          Nie nie będę musiał, nie bedę korzystał z knajp.

          • 9 0

          • (1)

            Jakbym 4- latka slyszala ;)))

            • 0 3

            • Słyszysz komentarze? Zapraszam do gabinetu.

              • 0 0

  • cyrk żenady (4)

    "Kelnerzy podczas wręczania rachunku zachęcają do otwarcia strony z menu i przejścia z niej na nasze kanały w mediach społecznościowych, a potem rekomendują podlajkowanie profilu..."

    a jak ktoś nie używa tych głupawych mediów społecznościowych?

    • 95 4

    • to znaczy rze nie rzyjesz bumeże bo umarłeś ze starości pszeciesz fszyscy majom ingstramama a staży ludzie fesbuka

      • 12 9

    • jakby mi z takim tekstem wyskoczył/a to nie tylko nie byłoby żadnego "podlajkowania" ale i napiwku

      • 13 1

    • mnie najbardziej wkurza, gdy restauracja nie ma własnej strony www, tylko facebook (1)

      automatycznie wiem, że się nie wybiorę, bo nie mam jak sprawdzić menu...

      • 14 0

      • o to to, w dodatku na fejsie często trzeba się nieźle naszukać, żeby znaleźć zdjęcie menu, które przy powiększeniu traci na jakości. hasztag dbamy o klienta

        • 5 0

  • nie wchodzę do restauracji jak nie ma cen wywieszonych na zewnatrz. (3)

    z góry zakładam że nie nie stać. Tak samo wszelakie firmy internetowe gdzie cen nie widać - olewam. Zakładam ze naciągacze.

    • 61 6

    • Ja wchodze i zamawiając nawet nie patrze na ceny.

      Stać mnie i nie pobieram jałmużny 500+

      • 1 13

    • To zamierzona strategia (1)

      Odsiewa marudy i stawia na klienta, który wie czego szuka i dla którego cena ma mniejsze znaczenie.

      • 1 10

      • żeby stawiać na takiego klienta to trzeba też coś oferować w zamian

        bogaci też głupi nie są. A tych bogatych to też nie ma tak wielu by wszystko utrzymali.

        • 3 0

  • QR technologia, która się nie przyjęła (6)

    a art. na zasadzie życzeniowego chciejstwa.
    Niewykorzystany potencjał - nie chwycił na świecie - i to raczej jego ostatnie podrygi.

    • 34 7

    • skąd przekonanie że kody QR "nie chwyciły na świecie"? Masz je nawet na urzędowych dokumentach np. dowód rejestracyjny pojazdu

      • 8 6

    • Bilety kolejowe kupione online też bazują na kodzie qr. W takich obszarach to jak najbardziej miejsce na takie rozwiązanie, ale cackanie się z tym w restauracji to już przesada.

      • 11 1

    • Bzdury pleciesz (2)

      Przychodzi no. Rachunek za prąd, jest tam kod QR, szybki skan i zapłacone. Takich przykładów są setki.

      • 4 5

      • Ustaw polecenie zapłaty, będzie bezobsługowo (1)

        Ja tam wolę kontrolować rachunki i poświęcić na to trochę czasu.

        • 10 2

        • za babcię łatwiej zapłacić ;)

          bo na inną osobę polecenia zapłaty nie można mieć:)

          • 0 0

    • Oj, ktosiu, jak bardzo....baaaaaardzo się mylisz:)

      • 1 1

  • nie do zaakceptowania (3)

    tam gdzie dostaje menu qr prosze o normalna karte...raz nie dostalem bo nie maja wiec wyszedlem i zjadlem w innym lokalu

    • 59 7

    • No i co? (2)

      • 7 12

      • No i nic

        • 13 1

      • No i potem niech własciciele knajp nie płaczą, że im biznes nie idzie.

        • 7 3

  • (5)

    Super sprawa, mam nadzieje ze wejdzie wszedzie. Np kupujesz bilet do kina, a na bilecie kod QR, skanujesz i ogladasz film na smartfonie. Ja zamierzem placic kodami QR, kelner zeskanuje sobie kod i zobaczy banknot na instagramie.

    • 59 34

    • (1)

      Porażka

      • 5 15

      • Makumba z erazmusa 25cm proszę odpisz

        Musimy porozmawiać o naszym spotkaniu, mam ci coś do przekazania

        • 5 1

    • (2)

      Jak zamierzasz nie placic to zarcie tez zobaczysz tylko w telefonie.

      • 3 4

      • zaplaci, z insta sobie beda mogli sciagnac (1)

        • 8 3

        • No dlatego zarcie tez tylko zobaczy.

          • 1 0

  • Ogólnie ok, ale nie do końca. (3)

    Tak jak lubię nowe technologie i lubię cyfryzację, to kodów QR się boję. Nigdy nie wiem do czego mnie ten link zaprowadzi. Nie ufam nigdy linkom i nie klikam w nieznane maile to czemu mam otwierać nieznane QR kody. Te w restauracjach ktoś może zakleić swoim QR kodem.

    • 40 1

    • Ale do czego może Cię zaprowadzić? (2)

      Do albańskiego wirusa którego sam musisz pobrać i zainstalować?

      • 2 11

      • (1)

        A myślisz, że to trudne? Zastępujesz kod QR restauracji takim, który ściąga Ci np. oprogramowanie do śledzenia aktywności. Albo dowolne inne. Ludzie nie mają pojęcia, co tak naprawdę robią, skanując jakikolwiek kod.

        • 8 0

        • Dokładnie, a potem konto bankowe wyczyszczone.

          • 4 0

  • (2)

    Ajfoniarze z korpo to już nie subkultura, a sposób na życie osób, które bez włączonych 4 aplikacji nie wyjdą z domu;) A najgorsze to słuchać problemów takich osób w pracy;0

    • 34 2

    • Widzę,że IQ ameby utrzymuje się u ciebie cały czas.

      • 4 12

    • A o tym słuchaniu problemów takich osób w pracy to słyszałeś od swoich znaj....eeee, czekaj, przeczytałeś na forum w internecie?

      • 0 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Happy Hours z Aperol Spritz Wieczory Włoskich Smaków w Każdy Piątek!

degustacja

Bufet Włoski w Sheraton Sopot

240 zł
muzyka na żywo, degustacja

Happy Hour z Winem Domu Co Sobota!

degustacja

Najczęściej czytane