Jak dbać o odporność? Jesienne napary i soki

Najnowszy artukuł na ten temat Pamiętajmy o sprzątaniu liści sprzed posesji
Gdy w domowej kuchni mamy cytrynę, miód, imbir i czosnek nie trzeba wydawać fortuny w aptece, aby zadbać o swoją odporność.
Gdy w domowej kuchni mamy cytrynę, miód, imbir i czosnek nie trzeba wydawać fortuny w aptece, aby zadbać o swoją odporność. Fot. Monika Grabkowska/Unsplash

Druga fala zakażeń koronawirusem pojawiła się wraz z nadejściem sezonu jesienno-zimowego. Przed zarażeniem bronimy się nosząc maseczki i zachowując dystans, lecz kluczową rolę odgrywa tu nasza odporność. Coraz więcej z nas wie, że aby o nią dbać, nie wystarczy od czasu do czasu przyjąć witaminę C. Jak więc sobie pomóc? Sprawdzamy też, gdzie w Trójmieście można przyjąć solidną dawkę zdrowia w postaci rozgrzewających naparów.



Kawiarnie i herbaciarnie w Trójmieście


Czy dbasz o swoją odporność?

tak, zdrowo się odżywiam, regularnie ćwiczę, przyjmuję suplementy 23%
raczej tak, nie jest idealnie, ale się staram 59%
nie zawsze o tym pamiętam 9%
raczej nie, muszę nad tym popracować 5%
nie, w ogóle tego nie pilnuję 4%
zakończona Łącznie głosów: 532
Każdego dnia notowane są coraz większe liczby osób zakażonych koronawirusem. Temperatury za oknami powoli się obniżają i nasza odporność jest wystawiona na próbę. To od niej zależy jak przejdziemy ewentualne zarażenie się wirusem. Nie tylko tym, który nie schodzi z ust wszystkich, czyli SARS-CoV-2, ale także wieloma innymi drobnoustrojami.

Obecna sytuacja sprawia, że jak najszybciej chcemy poprawić swoją odporność. Jednak jak mówią eksperci, zbudowanie własnej bariery ochronnej wymaga czasu i odpowiednich decyzji, przede wszystkim żywieniowych.

- Nie ma prostej i ekspresowej metody na wzmocnienie odporności naszego organizmu - mówi Michał Malinowski, dietetyk z Centrum Dietetyki Żywienia Jem Zdrowo. - Można jednak, przy pomocy odpowiedniego sposobu odżywiania, zoptymalizować pracę naszego układu immunologicznego. Siła naszej odporności ukryta jest w naszych jelitach, a nasz sposób odżywiania pełni bardzo ważną rolę w tym procesie.
Jak więc pomóc swojemu organizmowi i świadomie dostarczać mu odpowiednich składników?

- W okresie jesienno-zimowym warto ustawicznie stymulować układ odpornościowy, stosując zdrową, zbilansowaną dietę, czyli taką, która dostarcza wszystkich niezbędnych składników odżywczych, a także wybierając produkty zawierające szeroki wachlarz witamin, minerałów oraz antyoksydantów - mówi Michał Malinowski.
Czytaj też: Zamów jedzenie, piwo i koktajl. Sposoby restauracji na obostrzenia

Jak mówią eksperci, suplementy diety nie zastąpią naturalnych źródeł witamin i minerałów.
Jak mówią eksperci, suplementy diety nie zastąpią naturalnych źródeł witamin i minerałów. Fot. Teresa Kasprzycka/istock
Chyba niemal każde dziecko wie, że podstawą zdrowego odżywiania są warzywa i owoce. Nie wystarczy jednak zjeść jabłko raz na tydzień.

- Warzywa i owoce należy spożywać w jak największej ilości i jak najczęściej. Możemy spożywać je surowe, w postaci surówek, sałatek, marynat, przecierów, kiszonek, solanek, ale również w postaci grillowanej czy ugotowanej oraz w postaci suszonej. Zasada jest prosta, w codziennej diecie, im bardziej kolorowe i bardziej urozmaicone są nasze posiłki, tym większa szansa, że na naszym talerzu znajdują się odpowiednie składniki odżywcze. Szkoda czasu na zastanawiania się, gdzie jest dużo witaminy E, a gdzie dominuje cynk. Szukajmy urozmaicenia i jak największej ilości kolorów na talerzu. Natura dała nam naprawdę spore możliwości wyboru - przekonuje dietetyk.
Codzienne przygotowywanie posiłków jest czasochłonne, łatwo jest dlatego sięgnąć po szybkie rozwiązanie, czyli suplementy z apteki. Czy to zastąpi zbilansowane żywienie?

- Temat stosowania suplementów diety jest skomplikowany, a wyniki badań sprzeczne i niejednoznaczne. W związku z tym lepiej sięgać po naturalne źródła tych składników w żywności. Współczesne badania sugerują np. że suplementacja witaminą C nie zapobiega przeziębieniu u ogółu populacji, również nie stwierdzono jej jednoznacznego wpływu na leczenie przeziębienia. W przypadku suplementacji witaminą D i E, również nie potwierdzono skuteczności w zapobieganiu infekcjom i skracaniu czasu zachorowania. Stosowanie cynku przez okres dłuższy niż 5 miesięcy zmniejszyło zachorowalność na przeziębienia u dzieci, jednak działania niepożądane nie pozwalają rekomendować stosowania suplementacji cynkiem w dłuższym okresie. Kluczem do zdrowia i sprawnej odporności naszego organizmu nie są suplementy diety, lecz codzienne spożywanie odpowiedniej oraz zróżnicowanej diety oraz dużej ilości warzywa i owoców - mówi Michał Malinowski.
Jednym z najprostszych sposobów na zadbanie o swoje zdrowie jest przygotowywanie aromatycznych naparów z naturalnymi składnikami. Warto przyrządzać je w domu samemu, bez wątpienia umilą jesienne wieczory. Gdy jednak dużo czasu spędzamy "na mieście" łatwo zapomnieć o codziennej dawce zdrowia. Można więc poszukać jej kawiarniach i herbaciarniach, które sprzedają gorące herbaty również na wynos.

Smaczne i zdrowe



Jeśli odwiedzamy Oliwę, na przykład przy okazji spaceru w Parku Oliwskim, warto zajrzeć do bistro Jak się masz? przy ul. Opata Jacka Rybińskiego. W swoim menu proponują nie tylko pyszne śniadania, bogate w wiele zdrowych składników, ale także właśnie rozgrzewające napary. Są to na przykład herbaty z dodatkiem pieprzu, syropu malinowego, pomarańczy i goździków. Są także "zioła pana Jacka": krwawnik pospolity (nazwany "Tysiąclistnik"), czarny bez ("Krzew Czarnego Wieszcza"), dziurawiec ("Wypędzacz Demonów") czy głóg dwuszyjkowy ("Babicha"). W ofercie są także świeżo wyciskane soki i zdrowe napary z przekonującymi składnikami: imbir, mięta, miód, cytryna, goździki, rozmaryn, różne syropy.

Poszukując gorącej herbaty w centrum Gdańska, warto zajrzeć do kawiarni Lookier przy ul. Długiej. W swojej ofercie mają herbaty i napoje rozgrzewające, między innymi z imbirem czy pomarańczami. Jest także wersja z alkoholem (herbata z rumem, pomarańczowe wino grzane). W menu znaleźć można także zdrowe soki i koktajle z przeróżnymi owocami (maliny, miód, jabłko, jagody, pomarańcze, ananas, kokos).

Jeżeli jesienny spacer zaprowadzi nas aż na Orunię, można pokrzepić się ciepłą herbatą w kawiarni Kuźnia. W menu znajdziemy tam napary o intrygujących nazwach i obiecujących składnikach: "Królowa Marysieńka" (syrop malinowy, goździk, imbir, cytrysy), "Leniwa Magda" (miód, cynamon, goździk, cytrusy), "Herbaciany Koziołek", a także pomarańczowa z dodatkami oraz aroniowa z dodatkami. W ofercie również świeże soki i koktajle.

Marmolada Chleb i Kawa ma również rozgrzewające propozycje na jesień. Zamówić tam możemy herbaty jesienno-zimowe w wersjach: pomarańczowo-imbirowa z goździkami, malinowo-cytrynowa z przyprawami i sokiem malinowym, grejpfrutowo-rozmarynowa z kardamonem i napar cytrynowo-imbirowy. W ofercie są także opcje "dla bardzo zmarzniętych", czyli grzane piwo z syropem, malinami i przyprawami oraz grzane wina. Podobnie jest w kawiarni Marmolada Chleb i Kawa w Gdyni, gdzie znajdziemy niemal te same pozycje.

Skoro mówimy już o Gdyni, podczas jesiennego spaceru nie można zapomnieć o F. Minga. Spróbować tam można herbaty z konfiturą z wiśni lub z płatków róży. Jest także gorący naturalny sok jabłkowy oraz soki świeżo wyciskane (pomarańczowy, grejpfrutowy, czarna porzeczka, jabłkowy, pomidorowy).

Opinie (50) 8 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Opinia wyróżniona

    (7)

    Kapusta kiszona numer jeden :)
    W ogóle kapusta jest mocnym antyoksydantem i działa przeciwzapalnie. Kiszona jeszcze lepsza. Masa witaminy C.
    Tanie i dobre na wszystko warzywo. Niedoceniane :)

    • 54 1

    • Kap-kisz

      Co prawda to prawda. W 100% zgadzam się z przedmówcą. Ludziska...jedzcie kap kisz na maxa!!!

      • 7 1

    • CCC (1)

      Zgadza się właśnie wczoraj rozpoczeliśmy prace domowe nad kiszeniem 30 kg poszatkowanej juz kapusty zakupionej u rolnika za 3 dni będzie gotowa .
      Druga sprawa wit. C pomaga organizmowi walczyć z grypą przeziębieniem czy infekcją
      I możecie sobie czytać lub nie wywody że nie potwierdzają takiej hipotezy uczeni.....???? Ponieważ oni taką prawdę napiszą która jest im Wygodniejsza.
      Niestety wit C przy temp 38 brana co pół godziny przez 8 godz w ilości pól łyżeczki ok 2 g postawiła mnie na nogi było to w 2016 od tamtej pory nie wiem co to środki przeciw grypowe (a szczepiłem się co roku przeciw grypowo nie powiem tez to działało pomagało).Oczywiście trzeba mieć wit C kupowaną w ilościach 0.5 kg lub 1 kg ponieważ ta z apteki wit 1000 C musująca jest jakaś słaba mimo że ma w sobie 1 g wit C napisane ale nie potwierdzone
      Nie chce mi się już klikać o wodzie utlenionej i sodzie oczyszczonej na gardło i innym prostym środkom na przeziębienia bo macie to w necie
      Zdrówka dla wszystkich

      • 6 3

      • witamina c nic nie daje w walce z przeziebieniem. Poczytaj najnowsze badania. To mit.

        • 0 0

    • dr Marek Skoczylas ładnie wyjaśnia wpływ kapusty kiszonej ,imbiru ("Tę roślinę znajdziesz w..."

      Z zestawem herbatka z imbirem,cytryną z miodem ,kilka razy czosnek w tygodniu jestem od początku pandemii.Natomiast kapusta kiszona, ogórki kiszone są praktycznie na co dzień od kilku lat czy to do kanapek czy do drugiego dania.Praktycznie od kilku lat nie choruje na sprawy grypowe ewentualnie kichnąć mi się zdarzy

      • 10 1

    • Insta

      Wszystko sie zgadza, z tym ze na Instagramie, jedzenie kapusty, cebuli etc oznacza popadniecie w obled, bycie na garnuszku pomocy spolecznej i w koncu smierc medialno-towarzyska...:-)

      • 2 3

    • Właśnie chciałem napisać o soku z kiszonej kapusty. Polecam. :)

      • 1 1

    • kiszonki, stawiajacie na wzmocnienie organizmu, i sie wysypiajcie

      • 0 0

  • Witamina C jak wyzej napisane nie działa profilaktycznie na odporność ten mit został obalony (3)

    • 7 15

    • Wyżej napisane w komentarzu czy w artykule? (1)

      Ogólnie witamina C przyjmowana kilkanaście miesięcy codziennie zwiększa odporność o jakieś dosłownie kilka procent. Także branie Rutinoscorbinów i innych wymysłów w trakcie przeziębienia nie ma żadnego sensu. Ale trzeba pamiętać, że jest to istotna witamina i bez niej żyć nie możemy, ale warto ją przyjmować w posiłkach.

      I taki mały apel do ludzi wrzucających cytrynę do swoich herbat. Po pierwsze, wrzucajcie cytrynę po wyjęciu torebki lub suszu, cytryna z liśćmi reaguje wytrącając aluminium. Po drugie, wrzucajcie cytrynę bez skórki lub tzw. eko cytryny w skórce. Zwykłe cytryny w sklepie zawierają bardzo mocne środki grzybobójcze, których nie zmyjecie nigdy, a częściowo rozpuszczą się Wam w herbacie i je wypijecie. A jak można się domyślać nie są zdrowe, wręcz szkodlwe.

      • 4 0

      • Cytryna to jedynie walory smakowe. Zdecydowanie korzystniej zastąpić ją imbirem, który posiada całą masę korzystnych właściwości no i nie jest pryskany tak cytryna :)

        • 4 0

    • dokładnie. Ale boomersi swoje. To za prl wciskali nam witamine c na wszystko. Najnowsze badania obaliły ten mit.

      • 0 0

  • nic nie pomoże to nie chodzi o taką odporność ,noście maski gdzie trzeba i myjcie łapska ,a jak macie (1)

    problem po co na powietrzu maska to już piszę , jest ona po to byście zlikwidowali nawyk dotykania brudnymi łapami od klamek sklepowych ,domowych twarzy ,a maska ma wam w tym przeszkadzać ,czyli przypominać . Naukowcy doszli ,ze w ciągu jednej godziny dotykamy ust, nosa , czy oczy ok. 2O razy . Dezynfekujcie swoje śmierdzące pełne bakterii smatfony

    • 13 21

    • ty tak na powaznie

      czy jest takim skonczonym ]]]]]]]] i wierzysz jakims naukowcom ktorych na oczy nie widziales..

      • 2 1

  • Zakwas z buraków polecam codziennie rano (1)

    Tanio smacznie i zdrowo

    • 20 2

    • lampke własnej nalewki wieczorem

      • 6 1

  • I bimber tez na wzmocnienie

    Polecam

    • 7 4

  • Czarna kobra
    Cały rok

    • 4 2

  • Cebula czosnek ogorki kiszone i witaminy ale nie apteczne bo te są bez kontroli.

    Do tego dieta odpowiednia.Nie jeść tego pseudo jedzenia z Biedronki Lidl.Ograniczyc cukier i sól, wysiłek fizyczny rower, siłownia,piłka nożna czyli wszystko co wam zabrali a dali truciznę.Oni chcą abyśmy byli chorzy i słabi. Nie dajcie się ludzie.P.S. Strzeż się Mc Donald bo to już jest ostatnie dno gastronomiczne.

    • 28 1

  • Polecam spirytus 97%. (5)

    Pity z umiarem czy bez leczy i dezynfekuje. Najlepszy przepis koktail huhu: 1,5 cm spirutusu, parę kropel cytryny, Sprite (w dowolnej ilości), dodać 2 kostki lodu, wymieszać, chwilę odczekać i sączyć małymi łykami. Stosuję od 20 lat, pomaga.

    • 10 5

    • Spirytus movens (3)

      Spirytus na zdrowie zawachuje sie rekawem. Miliony Rosjan nie moze sie mylic...:-)

      • 1 4

      • Fuzel, dzieciaku pij mleko, może nauczysz

        się pisać zrozumiale.

        • 1 0

      • (1)

        Ale Berlin zdobyli i Stalingrad przeżyli

        • 2 1

        • niektórzy przeżyli

          • 1 0

    • Spirytus

      Spirytus przez 20 lat , współczuję twojej wątrobie i trzustce , alkoholizm gotowy .

      • 0 0

  • Odporność buduję się latami... Teraz to można zacząć a efekty będę za rok

    Jw

    • 18 1

  • Na odpornosc ja biore (1)

    1 lyzke stolowa malin ze sloika 1 lyzke jagod ze sloika i pol lub 1/3 cytryny wyciskana z rana i nigdy nie jestem przezebiony a a nie jestem jakis genetyczny rzeznik .Jednak daja takie mixy babcine rade hehe

    • 2 3

    • niby jaka jest moc jagod ze sloika?

      na pewno dzem po wielogodzinnym smazeniu jest pelen witamin co za banialuki

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

BUFET WŁOSKI Pasta e Vino
BUFET WŁOSKI Pasta e Vino
degustacja
g. 18:00 - 22:30
Sopot, Sheraton
Miesiąc kubański w Oria Magic House
Miesiąc kubański w Oria Magic House
degustacja
wrz 1-13.10
Gdańsk, Oria Magic House
Brunch z Merą
Brunch z Merą
degustacja
g. 13:00
Sopot, Sopot Marriott Resort & Spa

Nowe Lokale

Wkrótce otwarcie