• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kupując lokalnie, wspierasz sąsiadów. Akcja lokali z centrum Gdańska

Rafał Borowski
31 maja 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 

Zobacz, jak wygląda film stworzony dzięki współpracy przedsiębiorców z Lawendowej i Świętojańskiej

Krótko i treściwie chcieli wyjaśnić, w jaki sposób każdy z nas może wspomóc lokalną gospodarkę, nadszarpniętą pandemią koronawirusa. Przedsiębiorcy z ulic Lawendowej i Świętojańskiej w Gdańsku nagrali wspólnie filmik, w którym zachęcają do wspierania niewielkich sklepów i punktów usługowych.



Czy starasz się robić zakupy u lokalnych przedsiębiorców?

Od 18 maja większość przedsiębiorstw zamkniętych z powodu pandemii koronawirusa wznowiła swoją działalność. Niestety, ten długo wyczekiwany moment nie sprawił, że nagromadzone w ciągu ostatnich tygodni problemy przedsiębiorców zupełnie odeszły w niepamięć.

Straty trzeba odrobić, a ruch w interesie jest w wielu przypadkach wyraźnie mniejszy, niż przed wybuchem pandemii. W związku z tym, grupa przedsiębiorców prowadzących działalność przy ulicach Lawendowej i Świętojańskiej w centrum Gdańska postanowiła nakręcić krótki film.

Promują w nim robienie zakupów w lokalnych sklepach oraz korzystanie z lokalnych punktów usługowych. Produkcja jest już wyświetlana w serwisie YouTube oraz mediach społecznościowych. Za zgodą autorów, publikujemy ją również w naszym artykule.

Prace nad tworzeniem filmiku. Na zdjęciu stoisko z warzywami i owocami przy Hali Targowej w Gdańsku. Prace nad tworzeniem filmiku. Na zdjęciu stoisko z warzywami i owocami przy Hali Targowej w Gdańsku.

Bezinteresowna pomoc stałych bywalców



Inicjatywa wyszła z kawiarni W Starym Kadrze, a przyłączyli się do niej właściciele Hali Targowej, baru Pasta House, kawiarni LamusCieKawa, sklepów dla plastyków Hajdus i Storm, pubu Pułapka, sklepu obuwniczego Kajtek, sklepu odzieżowego Modneciuszki, pierogarni Lepibaba, salonu optycznego Hilary, sklepu z biżuterią Lepiej, księgarni Firmin, salonu kosmetycznego Lili Marlene i salonu fryzjerskiego Ace Barbers Barbershop.

- Pomysł narodził w momencie, gdy można było ponownie otworzyć naszą kawiarnię. Zastanawialiśmy się, w jaki sposób możemy zachęcić klientów do powrotu. Nie chcieliśmy wyłącznie czekać na kolejne "tarcze" czy zniesienie nałożonych restrykcji. Z podobnego założenia wyszli inni przedsiębiorcy, którzy działają w okolicy naszej kawiarni. Na naszego facebooka wrzuciliśmy post z zapytaniem, czy ktoś mógłby pomóc nam nagrać ten film. W ciągu dosłownie kilku minut odpowiedziała trójka młodych ludzi, stałych bywalców naszej kawiarni - tłumaczy Przemysław Czaja z kawiarni W starym kadrze przy ul. Lawendowej 2/3Mapka.
Wspomniane osoby, które pomogły przedsiębiorcom nakręcić ujęcia i zmontować je w całość, to Malina Podsiadło, Daria KutkiewiczMaciej Wróblewski. Wszyscy mają ok. 20 lat, a tworzenie filmów jest ich pasją, której oddają się w czasie wolnym od nauki. Warto podkreślić, że za swoją pomoc nie wzięli ani grosza. Stworzony przez nich spot uzmysławia widzom, jak wiele różnych towarów i usług można zakupić w promieniu zaledwie kilkuset metrów.

Prace nad tworzeniem filmiku. Na zdjęciu sklep obuwniczy Kajtek. Prace nad tworzeniem filmiku. Na zdjęciu sklep obuwniczy Kajtek.

Podatki płacone lokalnie



Jednak znacznie ważniejszy przekaz znajduje się na planszach, które przeplatają kolejne ujęcia. Po pierwsze, mali i średni przedsiębiorcy tworzą zdecydowaną większość miejsc pracy w naszym kraju. Po drugie, ich wsparcie - a w niektórych przypadkach przetrwanie na rynku - leży w interesie każdego z nas.

Innymi słowy, zakup lokalnych towarów i usług, nawet w nieco wyższej cenie niż w zagranicznych "sieciówkach", jest w interesie każdego, komu zależy na jak najszybszej odbudowie polskiej gospodarki, nadszarpniętej pandemią koronawirusa.

- Mali i średni przedsiębiorcy zatrudniają około 70 proc. wszystkich pracowników i wytwarzają ponad 60 proc. polskiego PKB. W spocie wyjaśniamy, jak zakupy "po sąsiedzku" wzmacniają krajową gospodarkę i pomagają wszystkim wyjść z kryzysu. Płacone przez lokalnych przedsiębiorców podatki i zyski zostają tutaj, tutaj także są inwestowane. Tak więc każdy z nas ma ogromny wpływ na to, w jakim tempie podniesiemy się po pandemii. Mamy nadzieję, że nasz spot jasno stanowi, że takie ulice jak Lawendowa czy Świętojańska są tylko przykładem. Nie tylko dla Gdańska czy Trójmiasta, ale całej Polski - wyjaśnia nasz rozmówca.
Prace nad tworzeniem filmiku. Na zdjęciu pierogarnia Lepibaba. Prace nad tworzeniem filmiku. Na zdjęciu pierogarnia Lepibaba.

Miejsca

Opinie (338) ponad 10 zablokowanych

  • Ktoooo (1)

    Tooooooo wymyśla????? Prokurator powinien się zabrać za ten pokątny handelek owocami niejasnego również pochodzenia.

    • 18 15

    • Prokurator nigdy nie widzi problemu od razu umorzy

      • 6 0

  • Lokalnie czyli bez kilkuset kilometrów transportu czyli powinno być taniej. A truskawki krajowe co rosną za rogiem 35 zł (3)

    Hiszpańskie 17 zł

    • 54 5

    • (2)

      Na truskawki zza rogu musisz jeszcze trochę poczekać .

      • 11 0

      • Truskawki sa (1)

        Na południu truskawki są już od miesiąca. Kupiłam polskie truskawki miesiąc temu ale drogie strasznie były. Obok stały też hiszpańskie za 1/3ceny

        • 4 2

        • Bo w Hiszpanii jest ich dużo , wcześniej dojrzewają . Wysoka podaż niższa cena .

          • 9 0

  • Polskie ziemniaki młode 6,5 zł/kg (4)

    Importowane ziemniaki młode 4 zł/kg a w promocji były w biedronce po 2 zł /kg
    Jadłem jedne i drugie, różnicy nie widzę.
    Nie stać mnie na wspieranie.

    • 78 11

    • (3)

      bo te importowane z uwagi na klimat wcześniej dojrzewają , za jakiś czas się ceny zrównają

      • 10 5

      • To za jakiś czas kupię te polskie .

        • 9 1

      • bo te na zachodzie są zbierane przez imigrantów (także z Polski) (1)

        w Polsce natomiast imigrantom robi sie pod górke, to ich nie ma (np. ostatnio Ukrainców nawet nie ma), a Polakom robić się nie chce

        gdyby papryke w UK zbierali Anglicy a nie Polacy, to też mieliby bardzo drogie warzywa w sklepach

        • 2 2

        • obecnie ziemniaki zbierają maszyny, a nie ludzie

          zatrzymałeś się w rozwoju na "Chłopach", a my już mamy XXI wiek

          • 9 0

  • do biedry nie chodze bo syf, kolejka emerytów i g*wniane produkty. (5)

    i mam d*pie, że mleko 1zł droższe, ale wiem, że świeże i dobre, a nie te popłuczyny z biedry.

    • 19 57

    • Ale gdzie świeże? (1)

      • 7 1

      • w wymionach nad wiaderkiem

        • 12 0

    • Trzeba być nieźle przymulonym* by z Biedronki wyjść z mielonym ! (1)

      * popitolonym/popie**olonym/podchmielonym/przykulonym/nawalonym/skundlonym/zapętlonym - niepotrzebne skreślić

      • 2 11

      • Doskonale się opisałeś.

        Teraz na pewno cię poznamy!

        • 1 3

    • leming w kolejce nie stoje bo są kasy samo obsługowe.Dlatego płacisz 3 razy drozej za karton gdzie indziej

      z tej samej mleczarni :)

      • 8 1

  • Nie stac mnie na kupowanie tak drogich produktow

    • 49 2

  • (3)

    Hala i rynek przy niej zawsze były drogie.

    • 57 4

    • (2)

      Do tego trzeba jeszcze dodać opłatę za parking.

      • 8 1

      • (1)

        No tak bo kazdy musi sie tam pchac autem

        • 5 3

        • Jadę tam raz w tygodniu i robię duże zakupy więc wygodniej jest mi pojechać samochodem niż tramwajem . Gdybyś miał jeszcze jakieś zastrzeżenia czy wątpliwości napisz chętnie ci wyjaśnię moje decyzje..

          • 7 3

  • "Zakup lokalnych towarów i usług" (3)

    usług tak, ale z towarami to nieprawda, trochę pomylenie pojęć. Zakupy robicie lokalnie, ale nie lokalnych towarów - te owoce i warzywa często z odległych krajów są, bo lokalnych tylu nie mamy nawet. Stoisko, które sprzedaje lokalne warzywa akurat jest zamknięte... A butki też niekoniecznie polskie przecież. Ale akcja ok.

    • 33 1

    • Truskawki Kaszubskie są lokalne, ale droższe od tych z Hiszpanii (2)

      • 4 1

      • chyba jeszcze ich nie ma (1)

        • 2 1

        • Bo nauczyciele nie chcieli zbierać...

          • 3 1

  • (3)

    od roku 1989 wszystkie kolejne rządy w Polsce kazały ludziom jeść mirabelki przy drogach.
    Pamiętajmy o tym zawsze.

    • 18 8

    • (2)

      Przy drogach to wyrosły leśne ssaki a nie mirabelki.

      • 6 0

      • (1)

        żonę poznałeś, dobrze chyba?

        • 5 3

        • Jak to śpiewała Edyta Górniak"....jestem kobietą ."" Dużo zdrowia .

          • 4 0

  • Dla tego np kwiaty staram się kupowac w jednej osiedlowej kwiaciarni (11)

    Warzywa i owoce jak mogę to made in PL, elektronika z PL marketów, ciuchy z PL sieci odzieżowych (4F, Reserved itp). Patriotyzm gospodarczy w skali osiedla (żeby młodzi ludzie prowadzący z zapałem swoj mały biznes mieli za co żyć) ale i kraju (by nakręcać naszą gospodarkę a nie hiszpanska, szwedzka czy francuska).

    • 20 20

    • (4)

      zapomniałeś o Jako

      • 5 0

      • Jako AG? To firma z DE (3)

        • 5 0

        • (2)

          ul. Bystrzycka 17
          58-100 świdnica
          +48 74 85 85 888
          +48 74 85 85 555
          biuro@jakosport.pl

          • 4 0

          • A na metkę spojrzałeś?

            A biuro w Polsce jakieś muszą mieć.

            • 8 1

          • Trochę ludzi w PL pracuje dla nich ale zysk idzie do DE

            • 6 1

    • (2)

      4f jeszcze jakościowo obleci, ale w przypadku LPP to jak wyrzucić pieniądze do śmieci.

      • 9 5

      • Porównując z np H&M to wolę kupić w polskim LPP niż szwedzkim H&M (1)

        Tu chodzi o zestawienie graczy z analogicznego segmentu rynku.

        • 5 6

        • porównując to wolę kupić w lumpie albo odłożyć i kupować rzadziej a lepiej.

          • 3 1

    • ostatnio narodowy red is bad sprzedawał maseczki za 20PLN (2)

      biało czerwone oczywiście

      kupiłeś?

      • 7 3

      • Kupiłem od znajomej która ma mikro firmę i oferuje się przez FB (1)

        • 4 1

        • czyli skoro redi is bad po 20, to przez firme znajomej po 30

          gratuluję zarobków

          :o)

          • 2 3

  • Brawo (1)

    dla mnie bomba, super akcja.

    • 12 21

    • Durna akcja.

      Ludzie też nie mają kasy, też nie pracowali.

      • 6 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bufet Włoski w Sheraton Sopot

240 zł
muzyka na żywo, degustacja

Happy Hours z Aperol Spritz Wieczory Włoskich Smaków w Każdy Piątek!

degustacja

Happy Hour z Winem Domu Co Sobota!

degustacja

Katalog.trojmiasto.pl - Wkrótce otwarcie

Najczęściej czytane