• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Co zamiast lodów, gofrów i smażonej ryby?

wro
30 maja 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (42)
  • Dbając o linię, nie trzeba rezygnować z wakacyjnych przysmaków. Warto jednak wybrać je w nieco mniej kalorycznej wersji.
  • Dbając o linię, nie trzeba rezygnować z wakacyjnych przysmaków. Warto jednak wybrać je w nieco mniej kalorycznej wersji.

Ciepłe dni pełne są dietetycznych pokus. Nadmorskie powietrze zaostrza apetyt i sprawia, że chętniej sięgamy po lody, gofry czy zapiekanki. A jeśli dodamy do tego wieczornego grilla w ogrodzie, to bilans kaloryczny zaledwie jednego dnia może nas niemiło zaskoczyć. Czy to oznacza, że powinniśmy odmawiać sobie kulinarnych przyjemności?




Czy odchudzasz się przed nadejściem lata?

- W trakcie wakacyjnego wypoczynku oczywiście nie trzeba rezygnować ze smacznych przyjemności. Dobrze jednak wybierać letnie przekąski z głową, aby cały czas czuć się lekko i w formie - tłumaczy dr n. med. Karolina Kuźbicka, dietetyk kliniczny, Dietekspert.

Na słodko



Stojąc w kolejce przed budką z goframi, często zastanawiamy się nad tym, jakie smakowite dodatki do nich dobrać.

- Zamiast gofrów z bitą śmietaną warto spróbować gofrów z dodatkiem owoców. Owoce to źródło błonnika i witamin, które są niezbędne dla dobrego zdrowia. Można wybierać spośród wielu owoców, takich jak: truskawki, jagody, banany, kiwi i wiele innych. W ten sposób, zamiast spożywać puste kalorie, zyskujemy zdrowe składniki odżywcze - podpowiada dr n. med. Paulina Borek-Trybała, dietetyk medyczny, Wyższa Szkoła Zdrowia w Gdańsku.

Warto dodać, że jeden gofr bez dodatków to ok. 130 kcal, a gofr z bitą śmietaną i owocami to już 324 kcal. Innym przykładem letniej, kalorycznej przekąski, której trudno się oprzeć, są lody.

- Są stosunkowo mało kaloryczną przekąską, zwłaszcza jeśli wybierzemy orzeźwiające, owocowe sorbety zamiast tradycyjnych lodów. Trzy gałki sorbetu to tylko 160 kcal w porównaniu z prawie 400 kcal, których dostarczają trzy gałki tradycyjnych lodów śmietankowych czy czekoladowych. Ponadto sugeruję, aby rezygnować z deserów lodowych - bita śmietana i posypki często przewyższają kalorycznością same lody - ostrzega dr n. med. Karolina Kuźbicka, dietetyk kliniczny, Dietekspert.
  • Zamiast kalorycznej smażonej ryby z frytkami możemy zdecydować się na pieczoną rybę z ziemniaczkami.
  • Zadbajmy o to, by na grillu znalazło się miejsce na chude mięso, ryby i warzywa.

Na słono



Ryba z frytkami to klasyk wśród nadmorskich przysmaków. W samej rybie i ziemniakach nie ma oczywiście nic złego, jednak sposób ich przygotowania może niepotrzebnie podbić liczbę kalorii, którą pochłoniemy wraz z obiadem.

- Zdrowszą alternatywą dla popularnych wakacyjnych dań jest wybieranie ryb pieczonych zamiast smażonych w panierce. Ryby są bogate w kwasy tłuszczowe omega-3, które są korzystne dla zdrowia serca i mózgu. Pieczenie ryb jest także mniej kaloryczne niż smażenie, ponieważ nie dodajemy do nich tłuszczu, a dodatkowo pozbawiamy się niezdrowych substancji, które powstają podczas smażenia - tłumaczy dr n. med. Paulina Borek-Trybała, dietetyk medyczny, Wyższa Szkoła Zdrowia w Gdańsku.

Dla porównania 150 g pieczonej ryby to 160 kcal, a smażonej - aż 260 kcal. Pieczenie (lub gotowanie) zamiast smażenia warto wybrać też w przypadku ziemniaków - 100 g frytek to ok. 330 kcal, podczas gdy ta sama ilość pieczonych ziemniaków to zaledwie 90 kcal. Nie zapominajmy o surówce. Choć często trzeba za nią dodatkowo zapłacić, to jest to inwestycja w nasze zdrowie i dobre samopoczucie po obiedzie.

Zadbać o dobre nawyki żywieniowe możemy też przy grillu. Oprócz karkówki i kiełbasy zadbajmy o to, żeby na ruszcie pojawiły się ryby, drób i dużo warzyw.

Gdzie na grilla i ognisko w plenerze w Trójmieście? Gdzie na grilla i ognisko w plenerze w Trójmieście?

Ważniejsze niż dieta



Wiosna i lato to nie tylko czas lodów, gofrów i grillowania, ale też świetna pora na aktywność na świeżym powietrzu. I to właśnie ona może być remedium na nadmiar smakowitych kalorii.

- Pamiętajmy o ruchu - przypomina Karolina Kuźbicka, dietetyk kliniczny, Dietekspert. - Lody czy gofry z owocami będą smakować dużo lepiej po długim spacerze, a grillowana kiełbaska na pewno nie zaszkodzi po całodziennej wycieczce rowerowej.
wro

Miejsca

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (42)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bufet Włoski w Sheraton Sopot

240 zł
muzyka na żywo, degustacja

Aperitivo Sunday | Czyli 5 godzin hiszpańskiego, nielimitowanego bufetu na 33. piętrze!

199 zł
muzyka na żywo, degustacja

Niedzielne obiady z muzyką na żywo

187 zł
muzyka na żywo

Najczęściej czytane