Nie przetrwali ciężkich czasów. Kolejne restauracje znikają z ulic Trójmiasta

Mateusz Groen
4 marca 2022 (artykuł sprzed 2 lat)
Mai Tai Gdańsk, Wrzeszcz Mai Tai Gdańsk, Wrzeszcz

Branża gastronomiczna jest nieprzewidywalna. W Trójmieście stale otwierają się nowe restauracje, puby i bary. Jednak wielu gastronomów zamyka swoje biznesy. Od początku roku z gastronomicznej mapy Trójmiasta zniknęło wiele lokali, w niektórych zaś zaszły poważne zmiany. Gdzie już nie zjemy naszych ulubionych dań, a kogo odwiedzimy w nowym miejscu? Zapraszamy do lektury.

Gdzie zjeść w Trójmieście? Zobacz najlepszy przewodnik kulinarny

Najwięcej lokali zniknęło z Gdańska

Czy przywiązujesz się do restauracji?

Z racji wielkości i nasycenia rynku najwięcej restauracji zamyka się w Gdańsku. Są wśród nich zarówno rozpoznawalne marki działające w ścisłym centrum miasta, jak i niewielkie osiedlowe lokale. Z ulicy Długiej w Gdańsku zniknęła niedawno Czeska piwiarnia, restauracja ceniona przede wszystkim przez miłośników złotego trunku.

Niespełna dwa lata przetrwała w Gdańsku restauracja Kartagina mieszcząca się przy Muzeum II Wojny Światowej iMapka serwująca aromatyczną kuchnię libańską. Potrawy przygotowywali w niej rodowici Libańczycy i była to z pewnością jedna z najbardziej oryginalnych pod kątem smaku restauracji w Trójmieście.

Z początkiem roku zamknął się również White Rabbit Karaoke Bar jeszcze do niedawna mieszczący się przy ulicy Chmielnej Mapka.

- Dziś ul. Chmielna 103/104 zamyka pewien rozdział, aby już wkrótce otworzyć następny. Dziękujemy za setki zaśpiewanych utworów, tysiące uśmiechów i jeszcze więcej emocji - poinformował White Rabbit Karaoke Bar w styczniu swoich gości na łamach mediów społecznościowych.

Tutaj już nie zjemy. Te restauracje zniknęły z gastronomicznej mapy Trójmiasta

White Rabbit, Gdańsk White Rabbit, Gdańsk
Nie ma już w Gdańsku jednej z najciekawszych miejscówek z winami. Mowa o Probierni Mapka. Na Facebooku lokalu pojawiło się oświadczenie o oficjalnym zakończeniu działalności, a rozżalenia decyzją zarządu nie krył Łukasz Chwojnicki, sommelier, który kierował tym popularnym wine barem.

- Szanowni Goście, Przyjaciele, Partnerzy... Niestety z dniem 31 stycznia, moje ukochane dziecko, Probiernia, została zamknięta. Bardzo mi przykro, bo włożyłem w to miejsce ponad trzy lata ciężkiej pracy, a decyzja o zamknięciu spadła na mnie jak grom. Zostaliśmy "odpaleni" mimo rekordowych wyników finansowych 2021 roku, a prognozy na 2022 były jeszcze lepsze (...). Dziękuje Wam, drodzy Goście, za niezliczone wizyty, degustacje, wieczory i noce - bez was nie stworzylibyśmy takiego cudownego miejsca! Do końca walczyliśmy o utrzymanie Probierni, niestety nowy zarząd nie był zainteresowany odstąpieniem lokalu, mimo kilku propozycji z naszej strony. Na razie odpoczywam, zbieram myśli i rozglądam się za nowym miejscem, gdzie moglibyśmy kontynuować Probierniową działalność - napisał Łukasz Chwojnicki.
O zakończeniu działalności powiadomiła również manufaktura czekolady do picia Filiżanka,Mapka która mieściła się w Gdańsku na osiedlu Garnizon przy ulicy Norwida 7. Przyczyna zamknięcia - sytuacja w kraju i przedłużająca się pandemia.

Filiżanka Filiżanka
- Niestety, nie przychodzimy do Was z dobrymi wiadomościami. Z powodu przedłużającej się pandemii i wprowadzenia Polskiego Ładu jesteśmy zmuszeni zamknąć Filiżankę. Dziękujemy wszystkim klientom za każde odwiedziny i dobre słowa, ponieważ były one dla nas nagrodą za trud, który wkładaliśmy w naszą pracę. Jesteśmy ogromnie wdzięczni wszystkim pracownikom, którzy zawsze podchodzili do swoich obowiązków z wielkim zaangażowaniem i sercem. Mamy nadzieję, że Filiżanka pozostanie w Waszych wspomnieniach jako miejsce pełne ciepła, gościny i niezapomnianych chwil - poinformowali właściciele w mediach społecznościowych.

Pierogi ukraińskie zamiast ruskich. Restauratorzy zmieniają nazwę

Ku naszemu zdziwieniu, niedawno z gastronomicznej mapy Trójmiasta zniknęła również restauracja Mai Tai - food & cocktails. Mieściła się ona w znanej lokalizacji, w miejscu dawnego CPN-u we Wrzeszczu przy alei Grunwaldzkiej 22Mapka. Wcześniej przez wiele lat mieściła się tam kultowa Stacja Deluxe, która była jednym z bardziej znanych miejsc na imprezowej mapie Gdańska. Po jej zamknięciu, w tym miejscu otwierały się kolejne lokale, ale żaden z nich nie zagrzał długo miejsca. Restauracja Mai Tai, którą zdążyliśmy odwiedzić w ramach cyklu "Nowe lokale" i cyklu "Jemy na mieście" przetrwała niewiele więcej niż pół roku. Już niedługo w klimatycznym lokalu we Wrzeszczu pojawi się nowy lokal. Ile przetrwa? Życzymy oczywiście długowieczności.

Czytaj też: 5 restauracji z kuchnią azjatycką

Gdańsk pożegnał się również z lokalem Fit & TastyMapka - barem na Morenie, w którym można było zjeść przede wszystkim zdrowo, a także z burgerownią Street Burger z Brzeźna. Na Przymorzu nie ma już restauracji włoskiej Passaparola Localino Italiano. Mieściła się ona przy ul. Kołobrzeskiej 59Mapka.

Toscana w Sopocie Toscana w Sopocie
W Sopocie wielkich przetasowań na rynku gastronomicznym nie ma. Zamknięta została restauracja Toscana, która od wielu lat mieściła się w odległości 100 metrów od sopockiej plażyMapka. Niedawno informowaliśmy, że Toscana, obok innych restauracji w Trójmieście jest wystawiona na sprzedaż. W Sopocie nie zjemy też już burgera z popularnej sieci Surfburger, choć właściciele piszą na swojej stronie, że lokal zamknięty jest tylko tymczasowo.

Gdyńskie straty gastronomiczne

Gdynia też musiała pożegnać się z kilkoma lokalami. Jedne dały się poznać, inne zamknęły się zanim usłyszało o nich szersze grono osób. Na Dąbrowie przy ulicy Nowowiczlińskiej 14 mieścił się Bistro Antek. Z kolei w samym centrum działała ormiańska restauracja Nór, Granat Mapka. Właściciele mierzyli się jednak z rasistowskimi i chuligańskimi atakami, a agresorzy zdewastowali im auto i wielokrotnie niszczyli wejście do restauracji. Ostatecznie lokal został zamknięty, a właściciele podzielili się emocjonalnym wpisem na łamach mediów społecznościowych. Wspierający restaurację goście nie szczędzili słów wsparcia, ale restauracji to nie uratowało.

- Żegnaj gościnna Polsko! Wybacz wszystkim, których obraziłem. Wielkie podziękowania dla wszystkich, którzy nas wspierali! Kocham Gdynię, ale zabrała mi wszystko i nie mam jej nic więcej do zaoferowania - napisali właściciele.
Czytaj też: Ceny dzisiaj i sześć lat temu - pizza, burger, makaron, piwo i kawa

Tel Aviv w Gdyni Tel Aviv w Gdyni
Z Gdynią z końcem lutego pożegnała się też restauracja słynąca ze smaków rodem ze słonecznego Izraela, czyli Tel AvivMapka. Restauracja mieściła się przy ulicy Świętojańskiej 51, ale prócz tego można spotkać ją również w innych lokalizacjach w Polsce m.in w Warszawie i Łodzi. W ostatnim czasie sieć musiała mierzyć się z kryzysem wizerunkowym, a byli i obecni pracownicy zaczęli skarżyć się na warunki pracy. Ostateczną przyczyną zamknięcia gdyńskiej fili Tel Avivu miało być, jak informują właściciele - nie otrzymanie koncesji na alkohol.

- Z łezką w oku informujemy, że z końcem lutego zamknęliśmy drzwi do naszej restauracji w Gdyni na stałe. Czekaliśmy na koncesję, a gdy usłyszeliśmy od urzędników "nie, jednak nie" to klamka zapadła. Wino i hummus płynie nam we krwi. Bez tego Tel Aviv jest jak plaża bez słońca. Dziękujemy Wam za wszystkie momenty, gdy mogliśmy Was gościć i karmić. Dziękujemy naszej niezawodnej ekipie TLV. Mamy nadzieję, że jeszcze się zobaczymy - poinformowali właściciele.

Tymczasowe zamknięcia i zmiany lokalizacji

Jednak zamknięcie danego punktu nie oznacza zawsze całkowitego zawieszenia działalności. Restauracja Pod Basztami wprawdzie przestała istnieć przy ulicy Latarnianej, jednak to, co było w niej najlepsze, właściciele przenieśli do nowej restauracji Półpiętro przy Targu Rybnym 10 c. Restaurację niedawno odwiedziliśmy w ramach cyklu "Nowe lokale".

W Gdańsku do niedawna istniały dwie restauracje sygnowane marką La Pampa - to Seafood by La Pampa przy ulicy Szewskiej 1/4 tuż obok Bazyliki Mariackiej i La Pampa Steak House przy ul. Szerokiej 32/35. Ta pierwsza została jednak zamknięta, ale niektóre pozycje z menu można dostać w drugim punkcie.

Niedawno też pojawiły się pogłoski, że z gastronomicznej mapy Sopotu znika Sztuczka Bistro Mapka. Na szczęście okazało się, że zamknięcie było tylko czasowe, na okres remontu Od 2 marca restauracja działa ponownie.

W Gdyni także mieliśmy do czynienia ze zmianami lokalizacji. Włoską restaurację Napoli jeszcze do niedawna znaleźć mogliśmy w food hall'u Batory. Restauracja jednak zmieniła swoje miejsce na lokal przy Władysława IV 11Mapka.

Znasz inne lokale, które zamknęły się w ostatnim roku? Których lokali najbardziej wam brakuje? Podzielcie się opiniami w komentarzach.

Miejsca

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (290)

Rodzinne Niedziele - Brunch Mera Brasserie

degustacja

Niedzielny brunch z muzyką na żywo