• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
Skopiowano

Okiem dietetyka: chcesz być zdrowy? Koniecznie jedz te owoce

Viola Urban
3 czerwca 2022, godz. 14:40 
Opinie (58)
Owoce jagodowe świetnie komponują się z produktami mlecznymi, takimi jak mleko, jogurt, kefir czy maślanka. Owoce jagodowe świetnie komponują się z produktami mlecznymi, takimi jak mleko, jogurt, kefir czy maślanka.

Wiele mówi się o tym, że warzywa i owoce powinny stanowić podstawę naszej diety. Nie sposób temu zaprzeczyć - to źródło mnóstwa niezbędnych witamin i składników mineralnych, a także antyoksydantów i błonnika pokarmowego. Według najnowszych zaleceń owoców powinniśmy jeść jednak trochę mniej niż warzyw. Owoce w porównaniu do warzyw zawierają o wiele większą ilość cukrów prostych, które w nadmiarze nie są dla nas korzystne. Jakie owoce w takim razie najlepiej wybierać? Odpowiedź na to pytanie znajdziesz w kolejnym artykule z cyklu "Okiem dietetyka".



Szukasz dietetyka w Trójmieście? Sprawdź opinie i usługi



O czym należy pamiętać podczas wybierania owoców?



Czy jedząc owoce, zwracasz uwagę na ich właściwości odżywcze?

Chyba to nie będzie zaskoczenie, gdy powiem, że najlepsze owoce to te, na które obecnie mamy sezon. Produkty wyhodowane naturalnie, w odpowiednim dla nich czasie w ciągu roku, są bogate w składniki odżywcze i po prostu najsmaczniejsze. Wiosna i lato to pory roku, które obfitują w różnorodne owoce i warzywa, więc z dostępem do świeżych, pysznych i wartościowych produktów nie ma żadnego problemu. Z kolei jesienią i zimą dostęp do świeżych owoców jest ograniczony - z polskich produktów możemy kupić przede wszystkim jabłka i gruszki, a w sklepach pojawiają się również egzotyczne owoce sprowadzane z innych krajów.

Kiedy transport owoców jest długi, niestety tracą one mocno na swojej jakości i często bardzo szybko ulegają zepsuciu. Sposobem na to, aby w chłodne miesiące nie rezygnować z różnorodnych owoców, jest korzystanie z owoców mrożonych. Owoce, które możecie znaleźć w sklepowych paczkach, zamrożone są zazwyczaj w środku sezonu, więc posiadają wysoką wartość odżywczą, która w bardzo dużym stopniu zachowuje się w trakcie procesu mrożenia. Przejdźmy już jednak konkretniej w stronę najlepszych owoców.

Owoce jagodowe są bardzo bogatym źródłem witamin i antyoksydantów, które działają przeciwzapalnie oraz przeciwstarzeniowo. Owoce jagodowe są bardzo bogatym źródłem witamin i antyoksydantów, które działają przeciwzapalnie oraz przeciwstarzeniowo.

Najzdrowsze owoce



Jeśli miałabym wybrać, to moim zdaniem najbardziej wartościowymi owocami są owoce jagodowe, które charakteryzują się niską zawartością cukrów prostych. Są to drobne owoce, takie jak: truskawki, maliny, jagody, borówki, jeżyny, żurawina czy porzeczki. Różnią się one od siebie zarówno smakiem, jak i kolorem, jednak ich właściwości są podobne. W smaku są zazwyczaj kwaśne, choć zdarzają się być słodkie w zależności od ich odmiany i stopnia dojrzałości. Owoce jagodowe mają niski indeks glikemiczny, więc ich jedzenie nie powoduje bardzo gwałtownych wahań poziomu glukozy we krwi, dlatego często polecane są osobom chorującym na cukrzycę.

3
miejsce: Dietetycy, leczenie otyłości
Akademia Skutecznej Diety
Gdańsk, mjr. Hubala 14
9.2


Ponadto owoce jagodowe są bardzo bogatym źródłem i witamin antyoksydantów, które działają przeciwzapalnie oraz przeciwstarzeniowo. Dodatkowo niektóre ciemnofioletowe, naturalne barwniki zawarte w owocach jagodowych oprócz właściwości przeciwzapalnych wykazują również działanie antynowotworowe. Duża zawartość błonnika znajdująca się w owocach jagodowych usprawnia procesy trawienia, wspomaga wypróżnianie i zapobiega zaparciom. Błonnik pokarmowy reguluje także poziom cholesterolu we krwi oraz zwiększa uczucie sytości po posiłku.

Jak wykorzystać owoce jagodowe w kuchni?



Owoce jagodowe warto przede wszystkim spożywać na surowo. Latem można przygotować z nich mrożony sorbet lub orzeźwiający koktajl. Świetnie komponują się z produktami mlecznymi, takimi jak: mleko, jogurt, kefir czy maślanka. Można zatem jeść je jako dodatek do deseru lub chłodnej, nocnej owsianki.

Właściwości zdrowotne owoców jagodowych są szeroko udowodnione naukowo, a możliwości ich kulinarnego wykorzystania są ogromne. Właściwości zdrowotne owoców jagodowych są szeroko udowodnione naukowo, a możliwości ich kulinarnego wykorzystania są ogromne.
Zimą z kolei pysznie smakować będzie sos z gorących malin, którego można użyć do polania placków, naleśników bądź do rozgrzewającej, czekoladowej owsianki. Osoby na diecie łatwostrawnej, które powinny unikać dużej ilości błonnika w diecie, mogą użyć owoców jagodowych pod postacią przetartego przez sitko musu - pozbycie się w ten sposób drobnych pestek sprawi, że nie będą one mechanicznie drażnić układu pokarmowego.

Podsumowanie



Owoce jagodowe są moim zdaniem jednymi z najzdrowszych owoców, które po ich odpowiednim przygotowaniu może spożywać praktycznie każdy, kto nie jest na nie uczulony. Ich właściwości zdrowotne są szeroko udowodnione naukowo, a możliwości ich kulinarnego wykorzystania są ogromne. Ważne jest również to, że naturalnie uprawiane są w Polsce, dlatego droga ich transportu nie jest tak długa, jak np. w przypadku owoców egzotycznych. W zimie można korzystać z mrożonych owoców jagodowych, a latem zrywać je i zjadać bezpośrednio z własnego krzaczka w ogródku, jeśli mamy taką możliwość.

O autorze

autor

Viola Urban: na swoim blogu OkiemDietetyka.pl tworzy od 6 lat. Z zawodu dietetyk, z zamiłowania poszukiwacz nowych smaków, z doświadczenia redaktor serwisów poświęconych kulinariom i zdrowemu stylowi życia. Lubi inspirować do lepszego jedzenia i podejmowania świadomych wyborów. W wolnych chwilach biega i szuka dobrego jedzenia na mieście. Pisze do cyklu Okiem Dietetyka.

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (58)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bufet włoski - Pasta e vino

degustacja

Niedzielne Rodzinne obiady w My Place Gdynia

degustacja

Włoskie czwartki na 32 piętrze!

street food, pubbing

Nowe Lokale

Wkrótce otwarcie