• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Okiem dietetyka: co warto jeść jesienią?

Viola Urban
6 października 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Śliwki idealnie nadają się do jesiennych ciast i tart. Śliwki idealnie nadają się do jesiennych ciast i tart.

Jesienne produkty - co warto jeść jesienią? Lato przeminęło w tym roku zdecydowanie za szybko. Odczuwalna zmiana temperatury na niższą, zdecydowanie mniej słońca w ciągu dnia i więcej deszczowych tygodni to znak, że mamy już jesień. Wraz z przyjściem tej pory roku poza zmianami za oknem również zachodzą zmiany w naszej kuchni. Jesienne menu będzie znacznie różnić się od tego letniego, a w tym artykule chciałabym pokazać wam, z jakich produktów szczególnie warto korzystać. Ostatnio w cyklu "Okiem dietetyka" pisałam o plusach i minusach popularnej diety ketogenicznej.





Moje ulubione jesienne warzywo/owoc to?

Jesień jak każda pora roku niesie ze sobą nowe produkty, które zaczynają pojawiać się na sklepowych półkach. Sezon na niektóre z nich trwa krótko, więc warto zwracać uwagę na to, co aktualnie jest dostępne, i właśnie pod to zaplanować nasze jesienne jadłospisy. Wybieranie sezonowych owoców i warzyw jest bardzo ważne, ponieważ dzięki temu mamy pewność, że produkty te bogate są w wartościowe witaminy i mikroelementy.

Jesienna dieta dla mnie nie istnieje bez śliwek, świeżych fig, gruszek, buraków, leśnych grzybów i oczywiście królowej jesieni, czyli dyni. Jesień to również sezon, w którym zazwyczaj częściej niż zwykle sięgam po orzechy, a z szafki wyciągam naturalny miód pszczeli. W dalszej części tego artykułu możecie przeczytać, w jaki sposób wykorzystuję moje ulubione jesienne produkty.

Dieta na jesień. Jakie produkty sezonowe warto spożywać? Dieta na jesień. Jakie produkty sezonowe warto spożywać?

Pieczone warzywa to ciekawa alternatywa dla ziemniaków podczas obiadu. Pieczone warzywa to ciekawa alternatywa dla ziemniaków podczas obiadu.

Co warto jeść jesienią: dynia



Niezaprzeczalnie jesień jest sezonem na dynię. Można spotkać ją jako element domowych dekoracji, ale jest ona również niezastąpiona w kuchni podczas przygotowywania jesiennych potraw. Można z powodzeniem zjadać jej miąższ i pestki, co czyni ją bardzo wartościowym produktem. Karotenoidy zawarte w dyni wykazują działanie przeciwutleniające, poprawiają funkcjonowanie wzroku oraz wzmacniają obniżoną jesienną pogodą odporność.

Z różnych odmian dyni można przygotować pyszne i zdrowe dania. Do zrobienia zupy i ciast polecam dynię hokkaido, choć tak naprawdę prawie każda odmiana się nada. Z dyniowego purée można przygotować również pumpkin spice latte, czyli aromatyczną korzenno-dyniową kawę. Podsumowując, dynia jest bardzo odżywcza i niezwykle uniwersalna. To mój must have w jesiennym menu.

Co warto jeść jesienią: buraki



Jesień to też sezon na buraki, które są wartościowym i również uniwersalnym produktem. Można wykorzystać je na wiele różnych sposobów. Tej jesieni warto spróbować sałatki z burakami, pieczonych buraków, kotletów buraczanych lub dla odmiany zrobić aksamitny krem z buraków zamiast tradycyjnego barszczu.

Nadciąga sezon Nadciąga sezon "jesieniary". O czym nie zapomnieć podczas tegorocznej jesieni?
Jesienią nie można zapomnieć o przetworach! Buraki z chrzanem ze słoiczka to świetny dodatek do obiadu, ale oprócz tego warto również spróbować kiszonych buraków. Polecam także napić się zakwasu buraczanego, który jest niezwykle zdrowym produktem wspierającym odporność. Poprawia też funkcjonowanie jelit oraz skutecznie wspiera proces usuwania z organizmu nadmiaru wolnych rodników, które przyczyniają się do przedwczesnego starzenia się skóry oraz innych ludzkich organów.

Figi, miód, ricotta i dobrej jakości chleb to dla wielu połączenie idealne. Figi, miód, ricotta i dobrej jakości chleb to dla wielu połączenie idealne.

Co warto jeść jesienią: figi



Sezon na świeże figi trwa krótko, więc warto maksymalnie go wykorzystać, gdy tylko pojawią się w sprzedaży. Jesienią można dodać je do owsianek, sałatek, a także zjadać na kanapkach z dodatkiem naturalnego miodu. Figi zawierają sporo błonnika, który bardzo dobrze wpływa na procesy trawienia i skutecznie pomaga zwalczać zaparcia. Działa również korzystnie na mikrobiom znajdujący się w jelitach, który mocno powiązany jest z odpornością naszego organizmu.


Co warto jeść jesienią: śliwki



Śliwki to również typowo jesienny produkt, z którego warto korzystać. Można jeść je jako przekąskę, ale również świetnie sprawdzą się w owsiance, na pełnoziarnistej drożdżówce czy też podgrzane jako pyszne nadzienie do naleśników. Śliwki bogate są w witaminy i składniki mineralne, a także zjadane ze skórką stanowią bardzo dobre źródło błonnika pokarmowego. Można je wykorzystać do przygotowania jesiennych racuchów, jako owoce zapiekane pod owsianą kruszonką, ale także w wersji z miodem jako słodka salsa do pieczonego lub grillowanego kurczaka.

Co warto jeść jesienią: podsumowanie



Jesienią warto szczególnie zadbać o swoją odporność oraz wspierać organizm zdrową i zbilansowaną dietą. Niektóre produkty, które możemy znaleźć teraz na sklepowych półkach czy lokalnych straganach, dość szybko znikną, dlatego nie zwlekajmy z ich zakupem przed chłodną i mniej obfitującą w owoce i warzywa zimą.

O autorze

autor

Viola Urban: na swoim blogu OkiemDietetyka.pl tworzy od 6 lat. Z zawodu dietetyk, z zamiłowania poszukiwacz nowych smaków, z doświadczenia redaktor serwisów poświęconych kulinariom i zdrowemu stylowi życia. Lubi inspirować do lepszego jedzenia i podejmowania świadomych wyborów. W wolnych chwilach biega i szuka dobrego jedzenia na mieście. Pisze do cyklu Okiem Dietetyka.

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (38)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bufet Włoski w Sheraton Sopot

240 zł
muzyka na żywo, degustacja

Aperitivo Sunday | Czyli 5 godzin hiszpańskiego, nielimitowanego bufetu na 33. piętrze!

199 zł
muzyka na żywo, degustacja

Niedzielne obiady z muzyką na żywo

187 zł
muzyka na żywo

Najczęściej czytane