Okiem dietetyka: dieta MIND wspierająca działanie mózgu

Dieta MIND oparta jest na naturalnej i nieprzetworzonej żywności.
Dieta MIND oparta jest na naturalnej i nieprzetworzonej żywności. fot. satina / 123rf.com

Mózg jest najważniejszym organem w naszym organizmie. Jego prawidłowa praca odgrywa ogromną rolę w naszym codziennym życiu. Wraz z wiekiem i starzeniem się organizmu zwiększa się ryzyko wystąpienia wielu zaburzeń. Na przestrzeni ostatnich lat udowodniono, że zmiana stylu życia oraz sposobu odżywiania może pozytywnie wpływać na proces starzenia się mózgu. W kolejnym tekście z cyklu "Okiem dietetyka" piszę o opracowanych przez naukowców założeniach diety MIND, która ma za zadanie wspierać pracę mózgu i zmniejszać ryzyko wystąpienia zaburzeń funkcji poznawczych oraz choroby Alzheimera.



Szukasz dietetyka w Trójmieście? Sprawdź opinie i usługi



Czy kupując jedzenie, dobierasz je pod kątem wspierania pracy mózgu?

Zobacz wyniki (289)
Wraz z wiekiem wzrasta ryzyko wystąpienia zaburzeń funkcji poznawczych, takich jak orientacja w czasie i przestrzeni, koncentracja uwagi, liczenie, czytanie, pisanie oraz zapamiętywanie, które są nieodłącznym elementem otępienia. Objawy te narastają w czasie, znacznie utrudniając codzienne życie.

Najczęstszą przyczyną pojawienia się otępienia jest choroba Alzheimera. Jest to choroba neurodegeneracyjna, w której przebiegu dochodzi do zaburzenia funkcjonowania neuronów. Choroba ta dotyka osoby starsze, dlatego to głównie do nich skierowane są zasady diety MIND. Dieta ta polecana jest jako sposób na poprawę funkcji poznawczych oraz zmniejszenie progresji choroby Alzheimera, ale również jako profilaktyka i zmniejszenie ryzyka jej wystąpienia.

Na czym polega dieta MIND?



Dieta MIND (z ang. Mediterranean-DASH Intervention for Neurodegenerative Delay) jest interwencją łączącą dietę śródziemnomorską i dietę Dash w celu opóźnienia zmian neurodegeneracyjnych. Można powiedzieć, że zasady diety MIND obejmują połączenie tych dwóch diet z rozszerzeniem o najświeższe doniesienia naukowe dotyczące wpływu żywienia na funkcjonowanie poznawcze oraz proces starzenia się mózgu.

W diecie MIND ważne jest spożywanie warzyw zielonoliściastych.
W diecie MIND ważne jest spożywanie warzyw zielonoliściastych. fot. marilyna / 123rf.com
Patrząc ogólnie, dieta MIND oparta jest na naturalnej i nieprzetworzonej żywności. Zwraca się w niej uwagę na wysoką zawartość produktów roślinnych, szczególnie wszelkich owoców jagodowych i warzyw o zielonych liściach. Znacznemu ograniczeniu podlegają za to produkty zwierzęce oraz żywność z dużą zawartością nasyconych kwasów tłuszczowych. Badania wykazały, że spożywanie tygodniowo co najmniej sześciu porcji zielonoliściastych warzyw, takich jak jarmuż, szpinak, sałata, powodowało spowolnienie postępu pogarszania się funkcji poznawczych. Podobne efekty przynosiło spożycie owoców jagodowych, takich jak czarne jagody i truskawki.

Produkty zalecane i niezalecane



W zaleceniach diety MIND zwraca się także uwagę na regularne spożywanie orzechów, np. w postaci przekąsek co najmniej pięć razy w tygodniu. Inne produkty wspierające pracę mózgu zalecane w tej diecie zostały zebrane poniżej.

Produkty zalecane w diecie MIND

  • warzywa (szczególnie warzywa zielonoliściaste),
  • orzechy,
  • owoce jagodowe,
  • nasiona roślin strączkowych,
  • produkty pełnoziarniste,
  • ryby,
  • drób,
  • oliwa z oliwek.


Żywność typu fast food jest wysoce niewskazana w diecie MIND.
Żywność typu fast food jest wysoce niewskazana w diecie MIND. fot. rogistok / 123rf.com
Produkty niezalecane w diecie MIND

  • czerwone mięso,
  • masło i margaryna,
  • ser żółty,
  • ciasta i słodycze,
  • produkty smażone,
  • żywność typu fast food.


1
miejsce: Dietetycy, leczenie otyłości
w rankingu Dietetycy, leczenie otyłości
Nature Life
Gdańsk, Piekarnicza 3
9.8/10
+ Oceń


Podsumowanie



Wraz z wiekiem zwiększa się ryzyko wystąpienia zaburzeń funkcji poznawczych i otępienia, co stało się zainteresowaniem naukowców. Wyodrębnili oni dietę MIND, która może wspierać pracę mózgu w przebiegu procesu starzenia. Jej zasady nie są skomplikowane, dlatego warto wprowadzać je szczególnie u osób starszych, narażonych na wystąpienie zmian neurodegeneracyjnych i otępienia.

Opinie wybrane


wszystkie opinie (54)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najnowsze

więcej artykułów »

Wydarzenia

BUFET WŁOSKI Pasta e Vino
BUFET WŁOSKI Pasta e Vino
degustacja
g. 18:00 - 22:30
Sopot, Sheraton
Brunch z Merą
Brunch z Merą
degustacja
g. 13:00
Sopot, Sopot Marriott Resort & Spa
Niedzielny brunch Sheraton Sopot
Niedzielny brunch Sheraton Sopot
degustacja
g. 13:30 - 17:30
Sopot, Sheraton

Nowe Lokale

Wkrótce otwarcie