• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
Skopiowano

Okiem dietetyka: jak odchudzić wielkanocne potrawy?

Viola Urban
13 kwietnia 2022, godz. 07:00 
Opinie (31)
Tradycyjny żurek, kiełbasa, tłuste wędliny, jaja w majonezie i pełne tłuszczu oraz cukru ciasta nie są raczej dietetyczną opcją. Tradycyjny żurek, kiełbasa, tłuste wędliny, jaja w majonezie i pełne tłuszczu oraz cukru ciasta nie są raczej dietetyczną opcją.

Na polskim stole w czasie Świąt Wielkanocnych nie może zabraknąć pysznych, tradycyjnych potraw. Problem w tym, że wielkanocne specjały mogą przysparzać zmartwień osobom dbającym o linię. Tradycyjny żurek, kiełbasa, tłuste wędliny, jaja w majonezie i pełne tłuszczu oraz cukru ciasta nie są raczej dietetyczną opcją. W tym artykule z cyklu "Okiem dietetyka" zaproponowałam więc proste rozwiązania na odchudzenie kilku wielkanocnych potraw.



Szukasz dietetyka w Trójmieście? Sprawdź opinie i usługi



Twoja ulubiona potrawa wielkanocna to:

Czasami niektórzy ze względu na stan zdrowia lub chęć zrzucenia kilku kilogramów nie chcą zaprzepaścić swoich wielomiesięcznych starań w okresie świąt. Bardziej zdrowych alternatyw do ciężkiej, tradycyjnej kuchni polskiej szukają również osoby, które po prostu chciałyby zdrowiej się odżywiać. Oto moje sposoby na zmniejszenie kaloryczności niektórych dań.

Majonez



Sałatki bądź jajka z majonezem to typowe potrawy, które pojawiają się na wielkanocnym stole w wielu domach. Dodatek majonezu nadaje potrawom charakterystycznego smaku, więc niektórym osobom ciężko byłoby z niego całkowicie zrezygnować. Pierwszym rozwiązaniem może być przygotowanie majonezu samodzielnie w domu zamiast kupowania całego, dużego słoika w sklepie.

Jakie są plusy takiego rozwiązania? Przygotowanie domowego majonezu zajmuje dosłownie chwilę, a z narzędzi wystarczy jedynie blender i wysokie naczynie. Mamy też pełną kontrolę nad składem takiego majonezu - warto użyć zatem dobrej jakości żółtek oraz tłoczonego na zimno oleju, np. rzepakowego, lub oleju z awokado, które mają raczej neutralny smak.

Sałatka z majonezem to podstawa na wielkanocnym stole. Majonez warto jednak przygotować samodzielnie. Sałatka z majonezem to podstawa na wielkanocnym stole. Majonez warto jednak przygotować samodzielnie.
Kolejną korzyścią jest również to, że możemy przygotować tylko i wyłącznie tyle majonezu, ile zużyjemy - nadmiar się nie zmarnuje, a otwarty słoik w kolejnych dniach nie będzie nas kusił. Aby mocno odchudzić sałatkę z majonezem, warto zamienić go na jogurt naturalny. Jeśli nie chcemy zamieniać całości, proporcja pół na pół w dużej mierze obniży kaloryczność przygotowywanego dania.

3
miejsce: Dietetycy, leczenie otyłości
Akademia Skutecznej Diety
Gdańsk, mjr. Hubala 14
9.2


Pasztet i wędliny



Podczas wyboru wędlin i pasztetów w sklepie warto zwracać uwagę na ich jakość. Często do najtańszych produktów dodawana jest masa wypełniaczy, zbędnych dodatków i tłuszczu. Osoby odchudzające się powinny w szczególności zaopatrzyć się w dobrej jakości wędliny drobiowe - są niskokaloryczne i bogate w białko. Z wędlin wieprzowych warto wybrać chude kawałki, bez nadmiernej ilości tłuszczu.

Pasztet powinien być wykonany z dobrej jakości mięsa lub podrobów, a nie mięsa oddzielonego mechanicznie czy skórek. Zdrowszą alternatywą do tradycyjnego pasztetu są pasztety warzywno-strączkowe. Zawierają sporo błonnika, składników mineralnych oraz białka pochodzenia roślinnego. Można również pokusić się o zrobienie pasztetu samodzielnie, aby uzyskać niepowtarzalny smak, bez sztucznych dodatków i nadmiaru tłuszczu. Zamiast tradycyjnej wędliny wieprzowej lub boczku ze sklepu warto również zrobić pieczoną w piekarniku szynkę bądź schab, które równie dobrze sprawdzą się na kanapki.

Żurek w świątecznym wydaniu, czyli na bogato, potrafi być ogromną bombą kaloryczną. Żurek w świątecznym wydaniu, czyli na bogato, potrafi być ogromną bombą kaloryczną.

Żurek



Jest to zupa sama w sobie bardzo zdrowa - korzystny wpływ fermentowanych produktów już dawno został szeroko udowodniony naukowo. Jednak w świątecznym wydaniu, czyli na bogato, potrafi być ogromną bombą kaloryczną. Aby zminimalizować kaloryczność żurku, warto dodać do niego chudą kiełbasę, której nie będziemy dodatkowo obsmażać na tłuszczu. W alternatywie można chwilę podsmażyć ją na suchej patelni, żeby wydobyć jej aromat. Zamiast tłustego boczku do zupy zdecydowanie lepiej jest wkroić chudszą szynkę. Warto zrezygnować również z zabielania żurku tłustą śmietaną.

Jaja



W Wielkanoc nie musimy rezygnować z jajek, jeśli nie mamy przeciwwskazań do ich jedzenia. Jajka ugotowane na twardo jako dodatek do żurku, kanapki czy sałatki stanowią odżywcze źródło białka, tłuszczu oraz witamin. Warto uważać na jaja faszerowane, jaja w majonezie czy sosie tatarskim - takie dodatki mocno zwiększają kaloryczność jajek. Tutaj znowu warto wymienić tłuste dodatki, np. na jogurt naturalny.

Podsumowanie



Jak widzisz, nie musisz rezygnować z tradycyjnych potraw całkowicie - wystarczą małe modyfikacje, aby świąteczne dania były trochę zdrowsze i miały mniejszą kaloryczność. Jeśli nie masz wpływu na przygotowanie potraw, nie martw się nadmiernie kilkoma świątecznymi dniami. Pamiętaj, że zawsze można spróbować wszystkiego, ale w nieco mniejszych ilościach, co pomoże ograniczyć nadmiar kalorii. Po świętach warto wrócić do swoich stałych nawyków i zadbać o odżywczą i zdrową dietę pełną warzyw i owoców.

O autorze

autor

Viola Urban: na swoim blogu OkiemDietetyka.pl tworzy od 6 lat. Z zawodu dietetyk, z zamiłowania poszukiwacz nowych smaków, z doświadczenia redaktor serwisów poświęconych kulinariom i zdrowemu stylowi życia. Lubi inspirować do lepszego jedzenia i podejmowania świadomych wyborów. W wolnych chwilach biega i szuka dobrego jedzenia na mieście. Pisze do cyklu Okiem Dietetyka.

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (31)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bufet włoski - Pasta e vino

degustacja

Niedzielne Rodzinne obiady w My Place Gdynia

degustacja

Włoskie czwartki na 32 piętrze!

street food, pubbing

Nowe Lokale

Wkrótce otwarcie