• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Okiem dietetyka: cztery najważniejsze pytania o majonez

Viola Urban
20 grudnia 2022, godz. 10:00 
Opinie (102)
Majonez to jeden z tych dodatków, bez których wiele osób nie wyobraża sobie jedzenia. Majonez to jeden z tych dodatków, bez których wiele osób nie wyobraża sobie jedzenia.

Majonez to dla niektórych osób kulinarna świętość i najważniejszy dodatek do dań. Niestety, choć jest pyszny, mocno podnosi kaloryczność potraw. W sklepach można też znaleźć coraz więcej wegańskich odpowiedników majonezu, ale czy warto z nich korzystać? Ostatnio w cyklu "Okiem dietetyka" pisałam o blaskach i cieniach diety wegetariańskiej.



1
miejsce: Dietetycy, leczenie otyłości
Nature Life
Gdańsk, Piekarnicza 3
9.5


Czym jest zwykły majonez?



Czy jadasz majonez?

Tradycyjny majonez to nic innego jak sos stworzony na bazie żółtek jaj kurzych, oleju oraz dodatków smakowych. Jest bardzo kaloryczny: w 100 g majonezu, czyli jedynie czterech łyżkach, mieści się aż 700 kcal i 42 mg cholesterolu!

Niestety majonezy dostępne w sklepach w większości przypadków nafaszerowane są też zupełnie niepotrzebnymi dodatkami. Większość dostępnych na rynku majonezów ma sporo cukru, słabej jakości olej, żółtka niewiadomego pochodzenia, a niekiedy także konserwanty, barwniki oraz substancje poprawiające jego konsystencję. Warto zwracać więc uwagę na to, czy majonez ma przede wszystkim prosty i krótki skład.

Sałatka bez majonezu? Trudna decyzja... Sałatka bez majonezu? Trudna decyzja...

Czym jest wegański majonez?



Wegański majonez przede wszystkim wyklucza żółtka, a więc podstawę zwykłego majonezu. Dzięki temu wegański majonez pozbawiony jest cholesterolu, na który muszą uważać przede wszystkim osoby zmagające się z zaburzeniami lipidowymi. Dodatkowo majonez roślinny zawiera mniej tłuszczu niż majonez klasyczny, a co za tym idzie, również posiada niższą kaloryczność.

Aby nadać odpowiednią konsystencję majonezowi roślinnemu, niestety czasami producenci wykorzystują różne dodatki, które niekoniecznie będą wspierać nasze zdrowie, takie jak gumy roślinne, emulgatory i inne cuda. Z tego względu warto również wybierać majonez roślinny, który ma prosty skład i tylko niezbędne dodatki.

Domowy i bardziej "zdrowy" majonez - czy można taki zrobić?



Oczywiście, że tak! Do produkcji domowego majonezu możesz użyć: oliwy z oliwek, oleju lnianego, oleju rzepakowego, oleju z awokado, konopnego lub rydzowego. Koniecznie powinien to być olej tłoczony na zimno! Rodzaj tłuszczu dobierz do swoich preferencji, ponieważ każdy z nich różni się nieco smakiem. Delikatny majonez uzyskasz z mało gorzkiej oliwy, oleju z awokado lub oleju rzepakowego, natomiast ten z nutką goryczki z oleju lnianego lub intensywniejszej oliwy z oliwek. Warto dodać do niego również trochę musztardy z dobrym składem, soku z cytryny lub octu. Jeśli chcemy, aby nasz majonez był mniej kwaśny, możemy dodać do niego odrobinę miodu lub dobrej jakości syropu z agawy.

Restauracje: kuchnia polska w Trójmieście


W wersji wegańskiej można przygotować majonez na bazie mleka sojowego lub aquafaby, czyli wody po gotowaniu ciecierzycy lub po odsączeniu ciecierzycy konserwowej. Domowe wegańskie odpowiedniki majonezu będą jednak odrobinę bardziej płynne, gdyż nie zawierają lecytyny jajecznej. Należy jednocześnie pamiętać, że majonez wegański nieco zgęstnieje po schłodzeniu go w lodówce. Aby go doprawić, warto sięgnąć po czarną sól (kala namak), która ma charakterystyczny jajeczny zapach. Przyda się także łyżeczka płatków drożdżowych, które podbiją smak.

Majonez to kaloryczna przyjemność: w 100 g, czyli jedynie czterech łyżkach, mieści się aż 700 kcal. Majonez to kaloryczna przyjemność: w 100 g, czyli jedynie czterech łyżkach, mieści się aż 700 kcal.

Czy warto zamieniać zwykły majonez na wegańskie odpowiedniki?



Jak najbardziej: majonez wegański z dobrym składem może zastępować zwykły majonez. Taki produkt świetnie sprawdzi się u osób, które w swojej diecie muszą unikać jaj kurzych i nadmiaru tłuszczu. Nadmiar tłuszczów nasyconych pochodzących ze źródeł zwierzęcych nie służy nikomu, także i w codziennej diecie każdego z nas lepiej sprawdzi się właśnie majonez wegański. Można na początku zastąpić jedynie część ulubionego majonezu w sałatce, co już będzie fajnym krokiem w kierunku zdrowszego sposobu odżywiania, ale też nie zmieni diametralnie smaku potrawy. Oprócz majonezu wegańskiego do urozmaicania i "odchudzania" dań świetnie sprawdzi się również jogurt grecki z odrobiną musztardy.

Podsumowanie



Jak widać, dzisiejsze możliwości pozwalają nam na uzyskiwanie majonezu bez wykorzystania jajek. Od czasu do czasu majonez jest dobrym smakowym dodatkiem do potraw, jednak jego nadużywanie może nam zaszkodzić, dlatego należy zachować umiar. Jeśli bardzo lubicie majonez, polecam wybór tego wegańskiego, który jest bardzo podobny w smaku do tego klasycznego. Najbardziej polecam jednak przygotowywać majonez samodzielnie w domu, ponieważ wtedy mamy całkowitą pewność co do użytych składników oraz kontrolę nad jego smakiem i intensywnością.

O autorze

autor

Viola Urban: na swoim blogu OkiemDietetyka.pl tworzy od 6 lat. Z zawodu dietetyk, z zamiłowania poszukiwacz nowych smaków, z doświadczenia redaktor serwisów poświęconych kulinariom i zdrowemu stylowi życia. Lubi inspirować do lepszego jedzenia i podejmowania świadomych wyborów. W wolnych chwilach biega i szuka dobrego jedzenia na mieście. Pisze do cyklu Okiem Dietetyka.

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (102)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Włoskie czwartki na 32. piętrze!

degustacja

Hiszpańska gitara w Treinta y Tres

muzyka na żywo

Warsztaty kulinarne dla dzieci

warsztaty

Najczęściej czytane