Okiem dietetyka: odchudzanie po wakacjach. Na co zwrócić uwagę?

Aby schudnąć należy wygenerować deficyt kaloryczny.
Aby schudnąć należy wygenerować deficyt kaloryczny. fot. belchonock / 123rf.com

W branży dietetycznej wrzesień jest niemalże drugim styczniem. Nadprogramowe kilogramy wynikające ze zbyt wyluzowanego podejścia do jedzenia w wakacje zaczynają dawać się we znaki. Jeśli minione lato kończysz z dodatkowymi kilogramami, ten artykuł będzie dla ciebie pomocną wskazówką na to, jak rozpocząć proces odchudzania.



Szukasz dietetyka w Trójmieście? Sprawdź opinie i usługi



W ostatnim tekście z cyklu "Okiem Dietetyka" pisałam o najbardziej powszechnych mitach żywieniowych. Dzisiaj zaś poruszę temat zawsze budzący duże emocje, czyli gubienie zbędnych kilogramów po wakacjach. Wiadomo, jest to czas urlopów, odpoczynku i większej celebracji życia, a nadprogramowe kilogramy w takiej sytuacji potrafią pojawić się dość niespodziewanie. Jak sobie z tym poradzić?

1. Znajdź skuteczną strategię i dopasuj rozwiązania do twojego stylu życia



Czy korzystałe(a)ś z pomocy dietetyka?

tak i jestem zadowolony(a) z efektu 10%
tak, ale z czasem przestałe(a)m stosować się do zaleceń 16%
tak, od czasu do czasu korzystam, ale efekty są różne 6%
nie korzystałe(a)m 68%
zakończona Łącznie głosów: 423
Jedną z najważniejszych kwestii, którą musimy uświadomić sobie na samym początku drogi z odchudzaniem, jest to, że różnimy się między sobą. Z tego względu nie ma jednej słusznej strategii, która zagwarantuje skuteczną redukcję u każdego. Jedyną pewną rzeczą jest to, że aby schudnąć, należy wygenerować deficyt kaloryczny. Jest wiele sposobów, z których możemy skorzystać, aby to osiągnąć.

Na początku jednak zastanów się jak wyglądało twoje odchudzanie w przeszłości - co się nie sprawdzało, a co działało? Jeżeli coś przynosiło trwałe rezultaty, korzystaj z tego, a jeśli coś zawsze kończyło się porażką, to od razu z tego zrezygnuj - widocznie to nie jest sposób odpowiedni dla ciebie. Bardzo często inspirujemy się czy porównujemy do osób, które prowadzą totalnie odmienny tryb życia od naszego.

Musimy być świadomi tego, że inaczej odżywiać się będzie bezdzietna blogerka pracująca zdalnie, a inaczej zabiegana mama dwójki maluchów pracująca stacjonarnie. Odżywianie i odchudzanie to kwestia bardzo indywidualna, dlatego dobrze zastanów się, jakimi zasobami dysponujesz (czasowymi, energetycznymi, finansowymi, itp.) i dopiero na ich bazie zacznij wyznaczać swój plan.

2
miejsce: Dietetycy, leczenie otyłości
w rankingu Dietetycy, leczenie otyłości
Akademia Skutecznej Diety
Gdańsk, mjr. Hubala 14
9.5/10
+ Oceń


2. Dobierz kaloryczność swojej diety odchudzającej



Jak już wyżej wspomniałam, aby schudnąć należy wygenerować deficyt kaloryczny. Żeby tego dokonać należy obliczyć swoje całkowite zapotrzebowanie energetyczne (możesz zrobić to za pomocą dowolnego kalkulatora internetowego), a następnie od tej wartości odjąć około 15-20 proc. Nie zalecam wprowadzania dużych restrykcji kalorycznych, dlatego że musimy organizmowi dostarczyć wszystkich niezbędnych składników odżywczych, witamin i składników mineralnych, co przy niskokalorycznych dietach jest dość trudne.

Jesień jest okresem częstszych zachorowań. Nie warto jeszcze nadmiernie osłabiać organizmu restrykcyjną, niskokaloryczną dietą.
Jesień jest okresem częstszych zachorowań. Nie warto jeszcze nadmiernie osłabiać organizmu restrykcyjną, niskokaloryczną dietą. fot. lightfieldstudios / 123rf.com
Dodatkowo jesień jest okresem częstszych zachorowań. Nie warto jeszcze nadmiernie osłabiać organizmu restrykcyjną, niskokaloryczną dietą. W jesienne, pochmurne dni musisz mieć energię do pokonywania codziennych trudności. Możesz skorzystać z gotowego jadłospisu o wyliczonej kaloryczności lub samodzielnie liczyć kalorie, np. za pomocą aplikacji mobilnych.

3. Buduj zdrowsze nawyki żywieniowe



Są osoby, które nie przepadają za liczeniem kalorii i taki sposób kompletnie się u nich nie sprawdza. Nic jednak nie stoi na przeszkodzie, aby takie osoby również mogły skutecznie schudnąć. W takim przypadku lepiej od razu postawić na wprowadzanie do swojej codziennej rutyny nowych nawyków. Przykładami takich nawyków są, np. picie dwóch litrów wody dziennie, jedzenie warzyw w każdym posiłku, jedzenie produktów pełnoziarnistych, ograniczenie ilość słodyczy w diecie, eliminacja alkoholu, jedzenie co najmniej 500 g owoców i warzyw w ciągu dnia, jedzenie codziennie pożywnego śniadania, ograniczanie mięsa czerwonego i przetworzonego, wprowadzenie regularnych odstępów między posiłkami itp.

Nauka nowych, trwałych, i zdrowszych nawyków zaowocuje tym, że w przyszłości automatycznie będziesz podejmować zdrowe wybory wspierające utrzymanie prawidłowej masy ciała. Tego typu strategia pozwoli na stałe zmiany i wypracowane efekty przez długie lata.

4. Nie rzucaj się na głęboką wodę



Ważne jest, aby przy nauce nowych nawyków nie rzucać się od razu na głęboką wodę. Nie powinno się wprowadzać ich za dużo naraz, ponieważ zwykle będzie to kończyć się niepowodzeniem i zniechęceniem. Warto pomyśleć o tym, jakie małe kroki możesz zacząć wprowadzać, aby nawyki zostały z tobą na dłużej i stopniowo uczyć się kolejnych. Trwała zmiana nie przyjdzie za pstryknięciem palca.

Nauka nowych, trwałych, i zdrowszych nawyków zaowocuje tym, że w przyszłości automatycznie będziesz podejmować zdrowe wybory wspierające utrzymanie prawidłowej masy ciała.
Nauka nowych, trwałych, i zdrowszych nawyków zaowocuje tym, że w przyszłości automatycznie będziesz podejmować zdrowe wybory wspierające utrzymanie prawidłowej masy ciała. fot. puhhha / 123rf.com
Dobrą strategią jest również to, aby ustalić plan minimum. Jest to sposób, który uchroni cię przed wyrzutami sumienia i porzuceniem drogi w razie niesprzyjających okoliczności. Jest to wyznaczenie absolutnego minimum czynności sprzyjających redukcji, które danego dnia wykonasz. Ustal coś, co zrobisz wtedy, kiedy nie będziesz mieć siły czy ochoty na realizację całości planu. Pamiętaj, że nie musisz codziennie działać na 100 proc. Odpoczynek i regeneracja są również ważne. Ważne jest to, aby się nie poddawać, ale równocześnie być wyrozumiałym dla siebie każdego dnia.

5. Skorzystaj z pomocy specjalisty



Jeśli temat odchudzania cię przeraża, od lat męczysz się na różnych dietach, nie potrafisz samodzielnie zbudować trwałych nawyków i czujesz, że bez wsparcia z zewnątrz nie dasz rady stracić nadmiernych kilogramów, to nie bój się skorzystać z pomocy specjalisty. Żadne internetowe porady nie zastąpią indywidualnej współpracy z dietetykiem i podejścia dopasowanego do twoich potrzeb.

Podsumowanie



Jak widać, odchudzanie nie musi oznaczać jedynie restrykcyjnej diety i totalnej zmiany dotychczasowych przyzwyczajeń. Najlepszym sposobem na trwałą utratę nadmiernych kilogramów jest stopniowa nauka zdrowszych nawyków, które zostają z nami na dłużej i pozwalają zachować zdrową równowagę w odżywianiu.

Opinie wybrane


wszystkie opinie (63)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najnowsze

więcej artykułów »

Wydarzenia

BUFET WŁOSKI Pasta e Vino
BUFET WŁOSKI Pasta e Vino
degustacja
g. 18:00 - 22:30
Sopot, Sheraton
Miesiąc kubański w Oria Magic House
Miesiąc kubański w Oria Magic House
degustacja
wrz 1-13.10
Gdańsk, Oria Magic House
Muzyka na żywo - Restauracja Magiel
Muzyka na żywo - Restauracja Magiel
muzyka na żywo, degustacja
g. 19:00
Gdańsk, Restauracja Magiel

Nowe Lokale

Wkrótce otwarcie