Wiadomości

stat

Okiem dietetyka: olej palmowy w diecie

Olej palmowy znajdziemy w bardzo wielu produktach spożywczych, szczególnie tych wysokoprzetworzonych.
Olej palmowy znajdziemy w bardzo wielu produktach spożywczych, szczególnie tych wysokoprzetworzonych. fot. Sara Winter/123rf.com
Najnowszy artukuł na ten temat

Okiem dietetyka: wędliny sklepowe pod lupą

Okiem Dietetyka to cykl tekstów o tym, jak i gdzie zjeść zdrowo w Trójmieście. Porady przygotowuje dietetyk Viola Urban. W tym odcinku ocenia olej palmowy. Ostatnio radziła, jak prawidłowo komponować posiłki, a za dwa tygodnie przyjrzy się tematowi wiosennej redukcji tkanki tłuszczowej.



Czy czytasz etykiety produktów przed zakupem?

tak, zawsze 56%
staram się, ale nie zawsze pamiętam 41%
nie, nie zwracam na to uwagi 3%
zakończona Łącznie głosów: 625
Tłuszcze są w naszej diecie potrzebne. Według wytycznych Instytutu Żywności i Żywienia powinny one stanowić od 20 do 35 proc. energii dostarczanej z posiłków. Lipidy mają bowiem sporo pozytywnych funkcji np. wydłużają okres sytości, umożliwiają wchłanianie witamin A, D, E oraz K, stanowią substraty do budowy błon komórkowych i hormonów, zatem nie należy się ich wystrzegać. Warto jednak zauważyć, że w przypadku prewencji chorób sercowo-naczyniowych eksperci zwracają uwagę nie tyle na ilość spożywanego tłuszczu, co na jego jakość.

Według najnowszych rekomendacji wydanych przez Amerykańskie oraz Europejskie Towarzystwa Kardiologiczne, tłuszcze nasycone oraz tłuszcze trans powinny być redukowane w naszej diecie na rzecz jedno- i wielonienasyconych kwasów tłuszczowych. Jak na tym tle wygląda wszechobecny w żywności olej palmowy? Przyjrzyjmy się bliżej.

Olej palmowy - kwasy tłuszczowe



Olej palmowy bezpośrednio tłoczony z nasion palmy oleistej jest produktem mało popularnym. To czerwono-brązowa gęsta ciecz, która nie tężeje w temperaturze pokojowej. Taki olej palmowy ma około 49 proc. kwasów tłuszczowych nasyconych (głównie kwasu palmitynowego) i mniej więcej 37% kwasów tłuszczowych jednonienasyconych (głównie oleinowego). Oprócz tłuszczu, nierafinowany olej palmowy zawiera także sporo karotenoidów, którym zawdzięcza swój intensywny kolor.

Okiem dietetyka - porady dietetyczne


Niestety w przemyśle spożywczym czasami robi się niezbyt mądre rzeczy. Tak też powstał rafinowany i utwardzony, całkowicie pozbawiony jakichkolwiek wartości odżywczych produkt, który opanował rynek spożywczy. Olej palmowy utwardzony lub częściowo utwardzony niestety nijak się ma do swojego pierwotnego składu. Olej palmowy poddany uwodornieniu i rafinacji staje się bezbarwnym, stałym tłuszczem obfitującym w tłuszcze nasycone oraz kwasy tłuszczowe trans, czyli wszystko to, co autorytety naukowe odradzają w naszej diecie.

Instytut Żywności i Żywienia rekomenduje, aby ilość tłuszczu nasyconego w naszej diecie nie przekraczała 20 g dziennie. Tłuszcze trans nie powinny przekraczać wartości 1 proc. ogólnej ilości spożywanych kalorii i powinny pochodzić wyłącznie z produktów, które naturalnie go zawierają (np. z mleka przeżuwaczy oraz jego przetworów), a nie z wysokoprzetworzonych uwodornionych tłuszczów przemysłowych.

Gdzie wykorzystuje się olej palmowy?



Olej palmowy znajdziemy w wielu przetworzonych produktach spożywczych. Dostrzeżemy go w składzie ciastek, chipsów, krakersów, kremach do smarowania pieczywa, niektórych masłach orzechowych, lodach i praktycznie każdej margarynie. Jest to produkt, który zastępuje w wypiekach droższe i mniej odporne na utlenianie masło.

Produkcja oleju palmowego niszczy lasy tropikalne. Lasy te masowo wycina się pod uprawę palmy oleistej, przez co degradowane są naturalne miejsca bytowania wielu zwierząt.
Produkcja oleju palmowego niszczy lasy tropikalne. Lasy te masowo wycina się pod uprawę palmy oleistej, przez co degradowane są naturalne miejsca bytowania wielu zwierząt. fot. Mohd Hairul Fiza Musa/123rf.com
Właśnie dlatego producenci bardzo chętnie po niego sięgają. Warto zatem wyrobić sobie nawyk czytania składów produktów spożywczych. Okazuje się bowiem, że olej palmowy można spotkać w naprawdę różnych produktach. Często także takich, których na pierwszy rzut oka byśmy o to nie posądzali. Raz jeszcze przypominam, że wysoka zawartość tłuszczu nasyconego (zwłaszcza palmitynowego) oraz tłuszczów trans w naszej diecie przyczynia się do wzrostu poziomu cholesterolu, większego ryzyka powstawania otyłości, a także wystąpienia chorób sercowo-naczyniowych.


Pozostaje kwestia ekologii



Nie bez znaczenia pozostaje fakt, że produkcja oleju palmowego niszczy lasy tropikalne. Lasy te masowo wycina się pod uprawę palmy oleistej, przez co degradowane są naturalne miejsca bytowania wielu zwierząt np. orangutanów. Eksperci szacują, że za kilkadziesiąt lat populacja orangutanów w regionach intensywnej uprawy palmy oleistej może całkowicie wyginąć. Chociaż nie jest to bezpośrednio powiązane z dietetyką, postanowiłam o tym wspomnieć, bo to, co jemy, nie wpływa wyłącznie na nasze zdrowie, ale także na zdrowie naszej planety. Chociaż obszar uprawy palm oleistych jest od nas bardzo oddalony, warto przemyśleć konsekwencje, jakie niesie za sobą wspieranie rynku, który masowo korzysta z oleju palmowego w produkcji żywności.

Pamiętajmy, że jest mnóstwo lepszych tłuszczów, jakie możemy wykorzystać w naszej kuchni. Możemy skorzystać z naszego rodzimego rzepaku, śródziemnomorskiej oliwy i różnorodnych orzechów. Olej palmowy zdecydowanie nie powinien dominować w naszej diecie, a nawet jeśli się na takowy zdecydujemy, wybierajmy wersję nierafinowaną i nie poddaną procesowi uwodornienia (utwardzenia).

29

czerwca

VII Slow Fest Sopot Sopot, Molo w Sopocie

12

lipca

Baltic Beer Fest - Gdyński ... Gdynia, Gdynia Arena

Rozrywka

Filmowe Trójmiasto: gdański "dres-kod" w filmie "Wożonko"
Filmowe Trójmiasto: "Wożonko"
Water Show 29 i 30 czerwca. Skoki do Motławy z 24 metrów
Water Show. Skoki do Motławy z 24 metrów

Kultura

Rydwan za 150 tys. zł - nietypowy zakup miasta Gdańska
Miasto kupiło rydwan za 150 tys. zł
Gdański Rydwan częścią budowanej kolekcji nowego muzeum Nomus
Gdański Rydwan trafi do Nomusa

Nowe lokale

Gambas sea food & meat

Restauracje
Gdańsk
Garncarska 7/8/9

Fresh Gordon

Restauracje
Sopot
Bohaterów Monte Cassino 38

Kate

Kawiarnie i herbaciarnie
Gdynia
Armii Krajowej 23/I

Planuj z nami tydzień

Planuj tydzień: Cudawianki, Noc Świętojańska, Dzień Ojca
Planuj tydzień: kumulacja imprez