• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
Skopiowano

Okiem dietetyka: ranking pieczywa. Im prostszy skład, tym lepszy

Viola Urban
22 czerwca 2022, godz. 17:00 
Opinie (109)
Na rynku dostępna jest duża ilość różnorodnego pieczywa, dlatego wybór najlepszego z nich może sprawiać pewne kłopoty. Na rynku dostępna jest duża ilość różnorodnego pieczywa, dlatego wybór najlepszego z nich może sprawiać pewne kłopoty.

Różnego rodzaju pieczywo stanowi podstawę naszej codziennej diety. Chętnie jemy kanapki na śniadanie i kolację oraz zabieramy je ze sobą na wynos do pracy, szkoły czy też na uczelnię. Na co dzień wybieramy zazwyczaj taki rodzaj pieczywa, który najbardziej nam smakuje. Ja sama bardzo lubię kanapki i uważam, że z dobrymi dodatkami są świetną opcją na szybki i wartościowy posiłek. W tym artykule z cyklu "Okiem dietetyka" przyjrzymy się różnym rodzajom pieczywa dostępnym na rynku.



Szukasz dietetyka w Trójmieście? Sprawdź opinie i usługi



Czy sprawdzasz skład pieczywa przed zakupem?

Produkty zbożowe są istotnym elementem zdrowej diety. W poniższym rankingu znajdują się różne rodzaje pieczywa uszeregowane od tych najbardziej zalecanych przez specjalistów do tych najmniej korzystnych dla naszego zdrowia. Należy jednak pamiętać, że każdy człowiek jest inny, posiada odmienne jednostki chorobowe i inne preferencje, więc wybór najlepszego rodzaju pieczywa należy często dostosować indywidualnie.

Pieczywo pełnoziarniste



Najlepszym rodzajem pieczywa jest pieczywo pełnoziarniste na zakwasie. Jego strawność, przyswajalność i walory odżywcze są zdecydowanie lepsze od większości innego pieczywa. Chleb czy bułki na zakwasie powstają bez dodatku drożdży, dostarczają dużej ilości błonnika, witamin oraz składników mineralnych. Wybierając chleb, warto postawić na żytni, graham lub inne chleby zawierające mąkę o ciemnej barwie, czyli najmniej oczyszczoną.

2
miejsce: Dietetycy, leczenie otyłości
Akademia Skutecznej Diety
Gdańsk, mjr. Hubala 14
9.2


Mąka z pełnego przemiału zawiera najwięcej składników korzystnych dla naszego zdrowia, a duża ilość błonnika sprawia, że pieczywo takie zyskuje dodatkowe walory - zwiększa uczucie sytości po posiłku, wspomaga wypróżnianie oraz wpływa na rozwój korzystnych bakterii w naszych jelitach. Takie pieczywo bardzo dobrze sprawdzi się przede wszystkim w diecie osób zdrowych, ale także szczególnie polecane jest dla osób chorujących na choroby układu krążenia, w insulinooporności i cukrzycy.

Pieczywo mieszane z reguły jest lżejsze, a jednocześnie zawiera też pewne ilości cennego błonnika pokarmowego. Pieczywo mieszane z reguły jest lżejsze, a jednocześnie zawiera też pewne ilości cennego błonnika pokarmowego.

Pieczywo mieszane



Pieczywo mieszane może być również dobrym wyborem, szczególnie dla tych, którzy szukają alternatywy dla dość ciężkiego i mocno sycącego chleba z mąki z pełnego przemiału. Pieczywo mieszane, zarówno bułki, jak i chleb z reguły jest lżejsze, a jednocześnie zawiera też pewne ilości cennego błonnika pokarmowego i często różnego rodzaju wartościowe pestki i nasiona, które urozmaicają ich smak, a także wzbogacają walory zdrowotne.

Pieczywo chrupkie



Taki rodzaj pieczywa jest dobrą alternatywą dla osób, które lubią zjeść dużą liczbę kanapek, a jednocześnie dostarczyć mniejszą ilość kalorii. Często właśnie na diecie redukcyjnej, przy której chcemy ograniczyć kalorie, bez konieczności ograniczenia objętości posiłków. Takie dobrej jakości lekkie pieczywo z białkowym dodatkiem sprawdzi się idealnie. Nie jest ono jednak rekomendowanym w pierwszej kolejności składnikiem diety. Zdecydowanie lepiej jest zjeść dobrej jakości chleb na zakwasie w mniejszej ilości, a objętość posiłku zapewnić poprzez dodatek do kanapek dużej ilości niskokalorycznych warzyw, np. w postaci sałatki.

Pieczywo jasne



Wszelkie białe bułki, bagietki czy biały chleb są produktami, które nie zawierają wielu witamin ani składników mineralnych. Ponadto ich kaloryczność jest bardzo podobna do ich pełnoziarnistych odpowiedników. Produkty z mąki oczyszczonej cechuje wysoki indeks glikemiczny, więc nie są polecane w zdrowej diecie, a w szczególności w diecie osób z insulinoopornością i cukrzycą. Od czasu do czasu mogą pojawić się w diecie, tak jak każdy produkt, ale zdecydowanie lepiej jest wybierać na co dzień pieczywo pełnoziarniste lub chociaż to z dodatkiem pestek i nasion.

Są jednak pewne wyjątki, kiedy takie pieczywo ma swoje zastosowanie. Białe pieczywo sprawdzi się na diecie łatwostrawnej, w której należy ograniczyć podaż błonnika pokarmowego ze względu np. na operacje w obrębie jamy brzusznej, przy wrażliwych jelitach czy nasilonym refluksie.

  • Warto unikać również pieczywa z długim i skomplikowanym składem, zawierającym dużo zbędnych dodatków.
  • Warto unikać również pieczywa z długim i skomplikowanym składem, zawierającym dużo zbędnych dodatków.
  • Warto unikać również pieczywa z długim i skomplikowanym składem, zawierającym dużo zbędnych dodatków.
  • Warto unikać również pieczywa z długim i skomplikowanym składem, zawierającym dużo zbędnych dodatków.
  • Warto unikać również pieczywa z długim i skomplikowanym składem, zawierającym dużo zbędnych dodatków.

Na co zwrócić uwagę, kupując pieczywo?



Warto kupować dobrej jakości chleb i bułki ze sprawdzonego źródła. Dobrej jakości pieczywo może oferować pobliska piekarnia, ale również można znaleźć dobrej jakości chleb np. w markecie. Należy wystrzegać się jasnych chlebów udających ciemne i sprawdzać składy. Producenci często dodają do nich barwniki, takie jak karmel czy melasę, co wizualnie daje wrażenie zdrowszego rodzaju pieczywa. A w rzeczywistości taki chleb czy bułka nie zawierają wcale korzystnych składników odżywczych.

Warto unikać również pieczywa z długim i skomplikowanym składem, zawierającym dużo zbędnych dodatków - im prostszy i bardziej naturalny skład, tym lepiej. Chleb powinien zawierać w składzie mąkę, zakwas lub drożdże oraz sól. Oczywiście dodatek otrębów, pestek dyni, sezamu, słonecznika czy siemienia lnianego jest smacznym i zdrowym urozmaiceniem.

Podsumowanie



Na rynku dostępna jest duża liczba różnorodnych produktów, dlatego wybór najlepszego z nich może sprawiać pewne kłopoty. Mam nadzieję, że ten ranking był pomocny i podczas kolejnych zakupów zwrócisz uwagę na jakość i rodzaj kupowanego pieczywa. Jeśli lubisz gotować, możesz również samodzielnie upiec chleb, bagietki czy małe bułeczki. Jeśli dobrze się zorganizujesz, przygotowanie takich domowych wypieków nie zajmie wiele czasu.

O autorze

autor

Viola Urban: na swoim blogu OkiemDietetyka.pl tworzy od 6 lat. Z zawodu dietetyk, z zamiłowania poszukiwacz nowych smaków, z doświadczenia redaktor serwisów poświęconych kulinariom i zdrowemu stylowi życia. Lubi inspirować do lepszego jedzenia i podejmowania świadomych wyborów. W wolnych chwilach biega i szuka dobrego jedzenia na mieście. Pisze do cyklu Okiem Dietetyka.

Opinie wybrane


wszystkie opinie (109)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bufet włoski - Pasta e vino

degustacja

Niedzielne Rodzinne obiady w My Place Gdynia

degustacja

Włoskie czwartki na 32 piętrze!

street food, pubbing

Nowe Lokale

Wkrótce otwarcie