• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
Skopiowano

Okiem dietetyka: zdrowe lunche do pracy i szkoły

Viola Urban
18 marca 2022, godz. 12:00 
Opinie (56)
Ostatnimi czasy diety pudełkowe zyskują na popularności, ale w większości i tak do pracy przygotowujemy swoje posiłki samodzielnie. Ostatnimi czasy diety pudełkowe zyskują na popularności, ale w większości i tak do pracy przygotowujemy swoje posiłki samodzielnie.

Każdy ma takie dni, kiedy musi zabrać ze sobą posiłek na wynos. Pożywny lunch poza domem, zamiast podjadania byle czego, to niezwykle ważny element zdrowego odżywiania. Ostatnimi czasy diety pudełkowe zyskują na popularności, ale w większości i tak przygotowujemy swoje posiłki samodzielnie. W dzisiejszym artykule z cyklu "Okiem dietetyka" pokażę pyszne inspiracje na zdrowe lunche do szkoły i pracy.



Szukasz dietetyka w Trójmieście? Sprawdź opinie i usługi


Kiedy nie zabierzemy ze sobą czegoś na wynos, często zapach z pobliskiej piekarni lub billboard fast fooda mijany po drodze zachęcają nas do kupienia niezdrowego posiłku. Zabranie ze sobą smacznego lunchboxa do torby skutecznie uchroni nas przed uleganiem tym pokusom.

Kanapki



Czy zabierasz do pracy drugie śniadanie lub lunch?

To chyba najpopularniejsza opcja, dlatego nie mogło jej zabraknąć w tym zestawieniu. Nie będę pisać o typowych kanapkach z szynką i serem, które pewnie bardzo dobrze znasz. Chciałabym zachęcić cię do tego, aby starać się nie używać gotowych półproduktów, takich jak szynka, pasztet czy konserwa - zawierają dużo soli, konserwantów i zbędnych dodatków.

Jak zatem zrobić zdrową i odżywczą kanapkę? Używaj dobrej jakości pieczywa pełnoziarnistego, np. chleba żytniego na zakwasie lub ciemnych bułek z ziarnami. Zadbaj o białkowy dodatek, taki jak chude mięso, jajka, dobrej jakości ser, chude i tłuste ryby oraz strączki. Lepszą alternatywą dla masła będzie dobrej jakości miękka margaryna z oleju rzepakowego lub oliwy z oliwek. Możesz również skropić kanapkę wymienionymi olejami albo posmarować ją rozgniecionym awokado. Na koniec nie zapomnij o warzywach, które możesz dodać zarówno do kanapki, jak i zabrać do osobnego pudełka - różnorodne warzywa w dużej ilości to podstawa zdrowego lunchu.

Do szkoły lub pracy możesz zabrać, np. kanapkę z oliwą z oliwek, mozzarellą, plastrami pomidora, octem balsamicznym oraz świeżą bazylią. Świeże zioła stanowią bardzo aromatyczny i zdrowy dodatek do kanapki. Na pożywny lunch sprawdzi się również kanapka z grillowaną piersią kurczaka, awokado i sałatą. Warto na kanapki dodawać także tłuste ryby, takie jak łosoś czy makrela. Kanapka z pastą rybną, np. z dodatkiem chrzanu lub świeżego koperku, ze względu na dobrej jakości kwasy tłuszczowe będzie zdrowym i odżywczym lunchem. Pasty strączkowe, jak pasta z fasoli lub hummus, będą z kolei produktami wspierającymi mikroflorę jelit.

Używaj dobrej jakości pieczywa pełnoziarnistego, np. chleba żytniego na zakwasie lub ciemnych bułek z ziarnami. Używaj dobrej jakości pieczywa pełnoziarnistego, np. chleba żytniego na zakwasie lub ciemnych bułek z ziarnami.

Tortille, naleśniki, placuszki



Przejadło ci się pieczywo? Postaw na placki z różnymi dodatkami. Tortille, naleśniki i placuszki znakomicie sprawdzają się na lunch. Sprawa dodatków wygląda dokładnie tak samo jak w przypadku kanapek - zadbaj o dobrej jakości bazę (tortille z krótkim składem, pełnoziarniste naleśniki lub placuszki), źródła białka, kolorowe warzywa oraz odpowiedni tłuszcz.

Naleśniki i placuszki możesz przygotować zarówno na słono, jak i na słodko. Na farsz do słonych naleśników świetnie sprawdzi się kurczak lub soczewica. Pyszną opcją na lunch są też placuszki z sezonowymi owocami z dodatkiem gęstego jogurtu, serka homogenizowanego lub twarożku zdobionego z tofu. Do serka możesz dodać startą skórkę z cytryny, sok z cytryny, wanilię lub korzenne przyprawy. Na wierzch śmiało dodaj także świeże listki mięty lub melisy.

Wypiekany lunch



Jeśli lubisz w pracy lub szkole przekąsić coś słodkiego, to zamiast batonika złapanego na szybko lub słodkiej drożdżówki z piekarni o wiele lepiej sprawdzą się domowe wypieki. Możesz zrobić placek owsiany, pieczoną owsiankę, chlebek bananowy lub pyszne muffiny zarówno na słodko, jak i na słono.

Pieczona owsianka świetnie smakuje z dodatkiem jabłek, owoców jagodowych lub śliwek i cynamonu. Wytrawne muffiny możesz przygotować np. w wersji meksykańskiej z fasolą, kukurydzą i papryką lub w wersji z kurczakiem bądź rybą i innymi ulubionymi warzywami. W wersji na słodko warto dodać do nich pokruszoną gorzką czekoladę oraz ulubione orzechy lub pestki. Do wypieków staraj się używać mąki pełnoziarnistej i grubych płatków zbożowych, np. płatków owsianych górskich.

3
miejsce: Dietetycy, leczenie otyłości
Dietetyk
Gdynia, Falista 16/11
9.2


Sałatki dają ogromne możliwości w przemyceniu do diety dużej ilości niezbędnych warzyw, zdrowych źródeł węglowodanów złożonych i tłuszczu. Sałatki dają ogromne możliwości w przemyceniu do diety dużej ilości niezbędnych warzyw, zdrowych źródeł węglowodanów złożonych i tłuszczu.

Sałatki



Sałatki dają ogromne możliwości w przemyceniu do diety dużej ilości niezbędnych warzyw, zdrowych źródeł węglowodanów złożonych i tłuszczu. Aby sałatka była pożywna i dostarczała dużo energii, warto, aby jej bazę stanowił pełnoziarnisty makaron, ziemniaki, kasza lub ryż. Jeśli lubisz lekkie sałatki, uzupełnieniem mogą być grzanki z pieczywa lub dodatkowa kanapka. Sałatkę możesz przygotować z gotowanych, pieczonych bądź surowych warzyw. Do dressingu warto użyć tłoczonego na zimno oleju lub oliwy, a urozmaicić mogą go miód, ocet i musztarda. Nie zapomnij o dodaniu do sałatki świeżych ziół oraz zdrowej posypki, np. z orzechów, pestek dyni, nasion słonecznika lub siemienia lnianego.

Podsumowanie



Lunch powinien składać się z różnorodnych produktów. Świetnym pomysłem jest zabranie dzielonego pudełka, w którym możesz zmieścić odżywczą kanapkę, małą sałatkę, garść orzechów, świeże owoce lub mały, zdrowy deser - taki lunch z pewnością dostarczy ci wszystkich niezbędnych składników do prawidłowego funkcjonowania mózgu w szkole i pracy. Mam nadzieję, że moje dzisiejsze propozycje sprawią, że od jutra twój lunch będzie zdrowy, dobrze zbilansowany i bardziej różnorodny.

O autorze

autor

Viola Urban: na swoim blogu OkiemDietetyka.pl tworzy od 6 lat. Z zawodu dietetyk, z zamiłowania poszukiwacz nowych smaków, z doświadczenia redaktor serwisów poświęconych kulinariom i zdrowemu stylowi życia. Lubi inspirować do lepszego jedzenia i podejmowania świadomych wyborów. W wolnych chwilach biega i szuka dobrego jedzenia na mieście. Pisze do cyklu Okiem Dietetyka.

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (56)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bufet włoski - Pasta e vino

degustacja

Niedzielne Rodzinne obiady w My Place Gdynia

degustacja

Piwa edycji limitowanej

degustacja, warsztaty

Kultura

Nowe Lokale