- 1 Jemy na mieście: Hi Thai w Gdyni oczarowało (62 opinie)
- 2 Kelner: zawód, którego (już) nie ma? (100 opinii)
- 3 Ciągle o czymś zapominasz? Przyjrzyj się diecie (11 opinii)
- 4 Restauracja po rewolucji Gessler na sprzedaż (155 opinii)
- 5 Pierogi i Goldwasser najlepsze na świecie (39 opinii)
- 6 Restauracje idealne dla osób dojrzałych (112 opinii)
Rzemieślnicze palarnie kawy w Trójmieście
Dla nich mocne espresso we włoskim stylu nie jest wzorem. Rzemieślnicze palarnie kawy w Trójmieście zamawiają ziarna na małych plantacjach w Hondurasie, Etiopii czy Gwatemali i szukają w nich smaku owoców, kwiatów czy cytrusów. We Wrzeszczu, w niewielkiej odległości od siebie znajdziemy dwa takie miejsca.
Wypał trwa zazwyczaj mniej niż dziesięć minut, ale zanim kawa trafi do papierowych torebek i na półkę, mija sporo czasu. Palarnia segmentu speciality nie kupuje ziarna kawowca w ciemno. Roasterzy Nieczapli wpierw zamawiają próbki, palą je testowo i zaczyna się siorbanie kawy z łyżeczek - degustacja profesjonalnie zwana cuppingiem.
- Szczypior tłumaczy: Między innymi sprawdzamy jakość ziaren, wpływ sposobu wypalenia na ich smak i zapach. Opisujemy słodycz, kwasowość i inne aromaty napoju. Podczas cuppingu staramy się stworzyć profil sensoryczny ziarna, który będzie dla niego najbardziej odpowiedni i który chcemy powtarzać podczas kolejnych wypałów.
Dopiero teraz można zamówić paletę z jutowymi workami pełnymi zielonego ziarna. Rzemieślnicze kawiarnie kawę ściągają z plantacji z całego świata: Etiopii, Rwandy i Kenii, Kostaryki, Hondurasu, Kolumbii czy Gwatemali, też z Meksyku i Brazylii. Koniecznie zbieraną ręcznie arabicę, szlachetniejszą od wykorzystywanej głównie w dużym kawowym przemyśle robusty.
- Profil smakowy ziarna zależy od wielu czynników: począwszy od odmiany botanicznej, regionu, rodzaju gleby, wysokości położenia plantacji, bioróżnorodności, temperatury czy nasłonecznienia, metody obróbki i wreszcie stopnia wypalenia ziarna, na co mamy wpływ jako palarnia - tłumaczy Mariusz Bulak, barista w innej wrzeszczańskiej palarni - Kawanie. - Kawy z Południowej Ameryki są zazwyczaj słodsze, orzechowo-czekoladowe z odrobiną nut owocowych takich jak brzoskwinie czy pomarańcze. Afryka to smaki bardziej wytrawne, herbaciane, z nutami kwiatowymi i cytrusowymi. Najlepsze kawy są z Etiopii czy Kenii.
Relacja z Festiwalu Kawy w Gdańsku
Kluczową sprawą jest jednak i tak stopień wypalenia ziarna. Rzemieślnicze palarnie nie praktykują ciemnego wypału, znanego choćby z włoskich palarni, gdzie wzorcem jest smoliste, mocne espresso. Dla roasterów segmentu speciality najlepsze jest jasne i średnie palenie.
- Jasny oraz średni stopień palenia kawy pozwala uzyskać więcej smakowych atrybutów, mówimy tutaj o kawie segmentu speciality, czyli wysokogatunkowej. To jednak wymaga wprawy i doświadczenia sensorycznego - trzeba wiedzieć, co chce się z ziarna wyciągnąć - tłumaczy Maniek. - Ciemne, długie palenie jest łatwiejsze i wygodniejsze: ujednolica smak kawy i często także przykrywa defekty słabej jakości ziarna. Taka z reguły jest kawa przemysłowa czy aromatyzowana.
Ciemne ziarno przeznaczone jest niemal wyłącznie do ekspresów i napojów mlecznych. Jasne z kolei nadaje się do parzenia na wiele różnych sposobów. To podstawa wszelkich alternatywnych metod, jak drippery, chemexy czy syfony, ale zaparzyć możemy ją również w kawiarce i podać jako espresso.
- Kawa z kawiarni speciality jest jak wino od dobrego sommeliera - znajdziemy w niej całą paletę smaków i aromatów, na które wpływa jej pochodzenie czy sposób podania: nie bez znaczenia jest grubość mielenia czy temperatura i czas parzenia. Używając różnych narzędzi do parzenia, możemy wydobyć z kawy różne smaki - mówi roaster z Nieczapli.
Maniek z Kawany dodaje: - Wszelkie problemy żołądkowe, na które niektórzy z nas cierpią po wypiciu kawy, są spowodowane kiepskiej jakości przepalonym ziarnem.
W Nieczapli 250-gramową paczkę świeżo wypalonego ziarna kupimy już za 26 zł, w Kawanie - od 24 zł. Na miejscu każde ziarno możemy również przetestować, zamawiając zaparzone na kilka sposobów. Bariści podpowiedzą także, jak sobie z ziarnem poradzić w domowej kuchni.
- Zapraszam nie tylko kawowych geeków, którzy godzinami potrafią rozmawiać o dripperach i różnicach w grubości mielenia ziarna - śmieje się Maniek. - Mamy coraz więcej klientów, którzy wychodzą od nas zaskoczeni, że kawa speciality z palarni aż tak bardzo może się różnić od tej sklepowej. Rozmawiamy z klientami o ich potrzebach i zawsze próbujemy dobrać ziarna do sposobu parzenia. Początkującym pokazujemy natomiast, jak w prosty sposób można przygotować świetnej jakości kawę w domu.
Miejsca
Opinie (112) 8 zablokowanych
-
2019-08-21 18:08
Opinia wyróżniona
Szanuję (2)
Oby powstało więcej takich miejsc. Mocno kibicuję chłopakom, i sam nie raz kupuję u nich. Dla tych co wyśmiewają, polecam najpierw przeczytać co nieco o kawie specialty i alternatywnych metodach parzenia :D
- 35 8
-
2019-08-22 07:10
Daj poczytać...
- 1 0
-
2019-08-21 18:42
Alternatywy znam tylko 4
- 6 1
Wszystkie opinie
-
2019-08-21 15:38
Wloskie espresso nie jest dla nich wzorem...lol (29)
A szkoda. Szkoda, bo kto byl we Wloszech ten wie, ze te klasyczne wloskie wzorce sa bardzo trudne do osiagniecia w Polsce. Latwo jest sprowadzic ziarna z Gwatemali, zrobic z nich kwaśnego chemexa i wmawiac klientowi ze to co czuje to aromat kwiatow dzungli.
To samo jest w restauracjach - kucharze nie potrafia zwinąć gołąbka a biorą się za kuchnię tajską i sushi.
Wbrew temu tekstowi z naglowka, proste rzeczy sa najtrudniejsze, bo perfekcja wymaga znajomosci najmniejszych niuansow, a gdzie barista-samouk ma się ich niby nauczyc?- 131 33
-
2019-08-21 16:12
hahah (13)
pewnie pod względem ceny tez nie są
we Włoszech espresso wypijesz za 2,4 euro nawet w hotelu 4 gwiazdki z najlepszym widokiem w okolicy. W tym wliczone coperto.
Gdzie w Gdańsku wypiję espresso na tym poziomie za 5 zł? Nie mówię, żeby było dostosowane do naszych realiów, czyli np. za 3 zł.- 28 2
-
2019-08-21 16:48
2,4 EUR to rozbój w biały dzień! ;) ja we Włoszech nie piłem espresso droższego niż 1,5 EUR - było to na lotnisku. W knajpach różnego sortu była od 0,7 do 1,5 EUR
- 26 0
-
2019-08-21 17:06
Właśnie wróciłem z Rzym...
Najdroższe espresso jakie piłem kosztowało 1,4 euro. A zaczynały się od 1 euro. to samo z capuccino...
- 18 0
-
2019-08-21 18:05
haha (3)
tylko że to co pije się we włoszech to robusta palona na czarno
- 5 9
-
2019-08-21 19:30
i ten okropny wloski makaron z samą oliwą (2)
nie to co makaron specialty w makaroniarni z duszą, ukryty pod kilogramem sosu z mrozonki
- 15 6
-
2019-08-21 21:40
Makaron autorski!
- 6 0
-
2019-08-22 09:43
Ales Ty głupi
Ktoś ci zwraca uwagę że porównujesz dwa różne rodzaje kaw do siebie... To jak powiedzieć że Maluch kupiony we Włoszech będzie lepszy niż Mercedes kupiony w hipsterskim salonie w Gdańsku.
Nie do końca poprawne porównanie, bo nie można powiedzieć że dany gatunek jest lepszy lub gorszy, jest po prostu inny i do innych celów.- 2 1
-
2019-08-21 18:45
za 5-6 zł góra w każdym rozsądnym lokalu w Gdańsku. (2)
Co do tego niebotycznego włoskiego espresso za 80 centów - to większość obecnie jest z kapsułek Kimbo :D Bajeczki.
- 5 13
-
2019-08-21 19:32
byles kiedys we Wloszech? (1)
jak juz pojedziesz, to nie pij kawy w supermarkecie tylko pojdz do kawiarni albo restauracji i zamow. koniecznie obseewuj czy robią z kapsułki
- 17 1
-
2019-08-21 21:28
Nie trzeba do kawiarni
Wystarczy dobra stacja benzynowa z barem. Zawsze jest ekspres ciśnieniowy DUŻY a nie taki na jedną kolbę. Można zobaczyć i poczuć mieloną kawę a potem wziąć dwa łyki tak gorzkiego, że aż słodkiego ristretto. Do tego mała przekąska i kto nie pił, ten nie wie jaki to smak.
A najdroższą kawę piłem w Wenecji na Placu Św. Marka, coś koło 6 euro za espresso była. No ale w takich okolicznościach.... warto ! :)- 8 3
-
2019-08-22 09:09
Dlaczego tak jest? (1)
Zarabiamy wiecej od wlochow ?
- 2 2
-
2019-08-22 09:25
ceny espresso
Może dlatego, że we Włoszech espresso jest zamawiane na zasadzie "kupuje, wypijam w 2 minuty i wychodzę" a u nas "przychodzę ze znajomym, kupujemy espresso i siedzimy sobie przy kawie 30 minut". Na tej samej zasadzie McDonald może sprzedawać hamburgera z frytkami za 5 zł bo nawet jak zarabia na nim 2-3 zł to interes się kręci. A knajpa gdzie stoli by był zajęty przez 20 minut w zamian za zarobek 4 zł by się nie utrzymała.
- 10 0
-
2019-08-22 09:39
bo w Polsce pije się ekspresso a nie espresso, nie znacie się.
- 10 0
-
2019-08-23 01:19
A co z Vat-em ?
Czemu wszyscy krzyczą że we Włoszech, Portugalii cena espresso to 1.5 euro i krytykują że w Polsce cena to np 8 zł ?
W prawie całej UE VAT na kawę to 8% niekiedy 6 ... W Polsce 23%... To trochę zmienia obraz i postać rzeczy. Plus zachód ma kulturę picia kawy nie zatrzymana przez PRL. Tam po prostu całe dnie pije się kawę, u Nas niestety kawa wciąż kojarzy się z towarem luksusowym i częstotliwość picia jej w kawiarniach sprowadza się do wyjścia raz w tygodniu, a u Włochów to samo miejsce odwiedza się czterokrotnie wciągu dnia.- 6 0
-
2019-08-21 17:01
Stara prawda mówi że... (1)
Włoska kawa tak dobrze smakuje bo się ja piję na wakacjach
- 23 1
-
2019-08-21 17:44
Kiedyś to były kawy, teraz to nie ma kaw tylko jakieś popłuczyny XD
- 3 8
-
2019-08-21 17:52
(2)
a ile % robusty preferujesz w tym włoskim espresso?
- 1 6
-
2019-08-21 19:28
wiesz co...masz racje. z tymi makaronami to tez mit ze lepsze
najlepszy jest bowiem makaron specialty sprowadzany z peru przez wlasciciela autorskiej siedziby dizajnu makaronowego.
- 16 1
-
2019-08-22 08:08
50
- 0 0
-
2019-08-21 18:04
czy wiem Pan czym jest kawa Speciality? (3)
Włoska kawa nie ma nic wspólnego z kawą najwyższej jakości
- 6 5
-
2019-08-21 19:29
masz racje (2)
jest po prostu bardzo smaczna i stawia na nogi. nie to co kawa specialty, gdzie smaku szukamy w opowiesci baristy, ktory jeszcze wczoraj byl kurierem dpd
- 23 4
-
2019-08-21 20:12
(1)
Tym bardziej należy owego baristę szanować. Bo zamiast śmigać furą dzień w dzień i się frustrować robi coś ciekawego.
- 6 4
-
2019-08-21 21:00
no i opowiesciami sypie z rekawa
- 8 0
-
2019-08-21 20:18
Twój komentarz i dyskusja pod nim nie ma najmniejszego sensu, gdyż mówi o zupełnie innych sposobach parzenia kawy, a co za tym idzie innych efektach takich, jak smak i ewentualny "kop"
A dodatkowo, mamy wybór. Jeden woli hipsterską kawunię z aeropresu, drugi espresso, ale tylko w Italii, a trzeci walnie ekspresso z przechodzonego automatu w korpo kuchni. I jeśli każdy będzie zadowolony, nie widzę sensu kontynuować tej słownej utarczki czyja racja jest czyjsza.- 17 0
-
2019-08-21 21:27
Włoskie espresso nie jest wzorem, bo nie musi być :) Owszem, średni czy czasem ciemniejszy
wypał ziarna zbliżają do smaku tamtejszej kawy, różnice jednak nie biorą się z niechęci do smaku "włoszczyzny" tylko z jakości surowca, który kupujemy. Szkoda, wg nas, wypalić na węgiel fantastycznie bogate w aromaty i nuty smakowe arabiki z Etiopii, Kenii, Gwatemali czy Hondurasu, Kostaryki itd - którąkolwiek z kilkudziesięciu kaw, które przewijają się przez palarnię :) Włosi mają swoje mieszanki, duży procent zawartości tychże to robusta, która u nas trafia tylko do jednego z trzech blendów. Poza tym - czasem odwiedzają nas Włosi - czy to turyści, czy mieszkający w Trójmieście - czuję się wtedy jak na egzaminie ;) uprzedzam zawsze, że kawa jest jaśniej palona, nie w stylu włoskim - i nie zdarzyło się, żebym nie usłyszał, że "espresso jest bardzo dobre , dziękuję" :) A raz nawet usłyszałem, że to najlepsze espresso, jakie goście z Włoch pili w Gdańsku :D
- 5 5
-
2019-08-22 06:42
Polacy smaku nie mają (1)
Zgadzam się. W Polsce często się wmawia ze kiepski smak jest wytrawny i światowy. Nic bardziej
Mylnego- 6 0
-
2019-08-22 07:26
Po prostu jeszcze zbyt mało nas podróżuje i ma możliwość degustacji lokalnych specjałów w różnych miejscach (nie, nie wlicza się to all inclusive). Dlatego tak łatwo zrobić polskiego klienta w balona tanimi chwytami marketingowymi.
Najlepsze espresso pijaliśmy z żoną na południu Włoch i to niekoniecznie w eleganckich, turystycznych dzielnicach. Inna sprawa, że było też tańsze niż w Polsce, maksymalna cena to 1.5 EUR w dobrym hotelu z dostawą do leżaka przy basenie. W Gdańsku mój rekord to 18 PLN za podwójne espresso w jednej pierogarni ;-)- 7 0
-
2019-08-22 08:16
Brawo chłopaki!
- 1 0
-
2019-08-22 09:39
A tak, mamy już eksperta
Włoskie espresso szczytem możliwości baristy.
Ograniczenie horyzontów, podobnie jak z piwami.
Ludzie przywykli, że kawa ma być mocna, czarna, i pobudzać. I mieć smak gorzkiego popiołu. Tymczasem, kawy, herbaty, wina, piwa i inne szlachetne napoje, w odróżnieniu od słodkich korpo ulepców, potrafią mieć także smak, aromat i kolor inny niż przyjęty wzorzec np. włoskiego espresso.- 2 3
-
2019-08-21 15:43
Jak to rapował Quebonafide.. (1)
Brazylijska kawa ma rąbni..ęcie
- 10 7
-
2019-08-22 09:29
Rafałku weź ty się lepiej za książki
a nie tylko te głupoty hiphopy
- 2 2
-
2019-08-21 15:47
(9)
łooo - rzemieślnicze palarnie... Czekam na wegańskie i bezglutenowe
- 53 20
-
2019-08-21 17:38
(8)
Kocham takie "sebixowe" komentarze. Może jeszcze wegańskie, bezgluten i LBGT ? Kawa z założenia jest bezglutenowa, podobnie jak i wegańska ( pomijając sposoby pozyskiwania ziaren przy pomocy zwierząt )
Zanim coś napiszesz - pomyśl o znaczeniu słów, których używasz.- 8 13
-
2019-08-21 17:45
Nie byłeś chyba dawno w sklepie, co? (1)
Bez problemu kupisz chrupki kukurydziane, czy ryż z wielkim napisem "bezglutenowy" na opakowaniu.
- 9 3
-
2019-08-22 13:28
Tez sie kiedys z tego smialem, dopoki nie sprawdzilem, ze te chrupki bez znaczka maja dodana make pszenna
- 1 0
-
2019-08-21 17:49
Śmiej się śmiej... (5)
Kukurydza jak powszechnie wiadomo nie zawiera glutenu. Pomimo tego na opakowaniu płatków kukurydzianych widnieje oczojebny napis: gluten free!!!
- 8 3
-
2019-08-21 20:19
Zastanawiałeś się chociaż co jest tego powodem? (4)
Czy wszystko co potrafisz, to wyśmiać z głupoty?
Poczytaj, dokształć się później ewentualnie wyśmiewaj.
Podpowiedź: szukaj w sposobie obróbki i pakowania- 2 2
-
2019-08-22 08:58
Bzdura, to wyłącznie chęc podbicia ceny produktu (1)
z uwagi na te śmieszne bezglutenowe mody.
- 1 1
-
2019-08-22 12:17
Od glutenu...
... dostaję AZS i jak ograniczyłem to jest spoko. Nie mam Celiakii.
- 0 0
-
2019-08-22 09:47
Dobrze Panie ekspert (1)
Skąd w trakcie obróbki ziarna kukurydzy może pojawić się gluten?
I jak wyjaśnisz takie produkty jak stek bezglutenowy?
Jest to wyłącznie chwyt marketingowy na wszystkie zblazowane g*wniarze preferujący dietę bezglutenowa z powodu rzekomych cudownych właściwości.- 2 0
-
2019-08-22 13:29
Do platkow kukurydzianych dodaja make pszenna. Nie wiem dlaczego. Tez uwazam, ze to glupie, ale spradzilem sklad tych bezglutenowych i tych "glutenowych"
- 0 0
-
2019-08-21 15:57
Ńieczapla to moje ostatnie odkrycie ;)
Byłem mega sceptyczny, słabo palona kawa kojarzyła mi się z kwaśną nieudaną kawką. Jestem zakochany w kawie z dobrego ekspresu ciśnieniowego i zwykle rozpływam się w smaku espresso, ale to co chłopaki w Nieczapli odwalają, to jest absolutny majstersztyk. Żadnego kwasu, tylko dziesiątki różnych smaków które mam wrażenie, że wydobyć mogą tylko oni. Ale chce sprobowac sam i wlasnie szukam akcesoriów (młynek żarnowy z regulacją już jest od dawna)!
- 26 28
-
2019-08-21 16:24
Nie lubię smaku kawy. (7)
Uwielbiam za to jej zapach.
Zabawne, nie? Jest dla mnie szansa?- 36 3
-
2019-08-21 16:30
Też tak miałem. Ale kilka lat temu polubiłem smak kawy i już mi tak zostało.
Także jest dla Ciebie szansa :)- 7 1
-
2019-08-21 17:08
ja lubię za to zapach benzyny... (2)
... ale nie wiem czy chcę mieć szansę :)
- 30 0
-
2019-08-21 20:12
Dawaj, po kielonku.
- 3 1
-
2019-08-22 11:45
hahahahahaha
- 2 0
-
2019-08-21 17:41
(1)
Tez tak mam ale Jesli chodzi o marihuane, uwielbiam jej zapach ale nie lubie palic. Smacznie:-)
- 6 1
-
2019-08-21 17:46
Ja mam podobnie z kupą. Lubię ją robić ale nie dam jej szansy...
- 21 2
-
2019-08-21 18:24
ja nie lubię smaku ani zapachu
niech żyje czekolada
- 4 1
-
2019-08-21 16:26
Meh
Przesada i odkrywanie Ameryki na nowo.
- 9 16
-
2019-08-21 16:32
czekam na rzemieślnicze parzenie herbaty (4)
ewentualnie rzemieślnicze smażenie świeżych śledzi. Też smaczne.
- 42 15
-
2019-08-21 16:56
Na Morenie otworzyli ostatnio "rzemieślniczy kebap"... (1)
- 14 0
-
2019-08-21 21:48
A ja sam sobie skręcam rzemieślnicze fajki
- 10 0
-
2019-08-22 05:44
rzemieślnicze parzenie herbaty istnieje od bardzo dawna - w Japonii
- 5 0
-
2019-08-23 07:34
Ja na rzemieślnicze smażenie jajecznicy
Krojenie pajdy i ciumkanie
- 2 0
-
2019-08-21 16:42
Ja tam najbardziej (1)
Lubię kawe Parana z biedronki. Ona jest the best
- 20 12
-
2019-08-21 16:46
Dam Ci plusa i minusa ok
- 10 0
-
2019-08-21 17:20
Palarnia śmieci (1)
Jedna z palarni kawy znajduje się przy ul. Janka Wiśniewskiego w Gdyni. Urzekający zapach kawy często jest zmieszany z zapachem palonych śmieci w budynku obok...
- 13 2
-
2019-08-21 23:17
zadymienie konkretne codziennie po 16 w korku..
j.w
- 2 0
-
2019-08-21 18:00
(2)
Kto co lubi ale dobrze zrobione esspreso z gęstą cremą to kwintesencja kawy.
- 18 5
-
2019-08-22 07:46
Broda musi byc...
- 1 0
-
2019-08-22 08:04
zgadzam się
i to z domieszką pogardzanej tutaj robuchy- ma solidne 'body'
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.