• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ta restauracja ma dania stworzone przez... sztuczną inteligencję

Magda Mielke
9 lutego 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (50)
W handlu, gastronomii czy usługach hotelarskich coraz częściej pojawiają się roboty, które wzbudzają duże zainteresowanie wśród klientów. Na potrzeby restauracyjne wykorzystany został też ChatGPT. W handlu, gastronomii czy usługach hotelarskich coraz częściej pojawiają się roboty, które wzbudzają duże zainteresowanie wśród klientów. Na potrzeby restauracyjne wykorzystany został też ChatGPT.

Chat GPT, czyli ogólnodostępny, zaawansowany algorytm, cieszy się wielkim powodzeniem. Aplikacja umożliwiająca czatowanie ze sztuczną inteligencją "zdała" już egzamin lekarski, przeszła rekrutację na stanowisko programisty czy "wydała" orzeczenie sądowe. Dobrze radzi sobie też w kuchni, o czym można się przekonać w jednej z gdańskich restauracji. Zresztą to nie pierwszy przypadek wykorzystywania sztucznej inteligencji w trójmiejskiej gastronomii.




Co sądzisz o wykorzystywaniu sztucznej inteligencji w gastronomii?

Chat GPT jest obecnie hitem na całym świecie. Aplikacja umożliwiająca czatowanie ze sztuczną inteligencją zaskoczyła świat swoimi możliwościami i w zaledwie pięć dni zdobyła milion użytkowników (dla porównania Netflixowi zajęło to 41 miesięcy, Facebookowi - 10 miesięcy, a Instagramowi - 2,5 miesiąca).

Eksperci z różnych dziedzin weryfikują, jak technologia sprawdza się w ich obszarze zainteresowań. Doniesienia w znacznej mierze są pozytywne. Na prośbę użytkownika Chat potrafi napisać bajkę, opowiadanie czy pracę dla studenta na zadany temat. Pojawiły się już artykuły o "zdanym" przez niego egzaminie lekarskim czy pozytywnym zaliczeniu testów z zadaniami dla programistów.


Jak ChatGPT radzi sobie jako szef kuchni?



Właściciele gdańskiej restauracji Masna Micha specjalizującej się w zdrowych bowlach postanowili sprawdzić, jak sztuczna inteligencja poradzi sobie jako szef kuchni. W tym celu poprosili chat o przygotowanie przepisów na bowla (w wersji z mięsem i wegańskiej) oraz wrapa. Dodatkowe kryterium, które miało być przez niego uwzględnione, to cena dania, która nie powinna przekraczać 25 zł, zaś koszty wszystkich składników nie powinny przekraczać 30 proc. tej wartości.

- Trzeba przyznać, że Chat GPT dysponuje już teraz olbrzymią bazą rozwiązań, jednak trzeba się sporo natrudzić, aby wyciągnąć od niego te naprawdę wartościowe. Pierwsze propozycje były mało oryginalne i wykorzystywały głównie grillowane warzywa, pierś z kurczaka i sos na bazie oliwy. Dopiero kolejne prośby zaowocowały pozycjami, które zdecydowaliśmy się umieścić w menu - mówi Agnieszka Kościńska, właścicielka restauracji.
W restauracji Masna Micha można zjeść bowla i wrap, którego receptura została opracowana przez Chat GPT. W restauracji Masna Micha można zjeść bowla i wrap, którego receptura została opracowana przez Chat GPT.

Krakersy z ciecierzycy, krewetki z fetą i inne dania od sztucznej inteligencji



W taki właśnie sposób powstał bowl, w którym obok gotowanych warzyw można znaleźć m.in. kimchi, jasnozieloną kaszę jaglaną oraz grillowanego indyka, a w wersji wegańskiej krakersy z ciecierzycy. Całość dopełnia sos na bazie pasty miso, cukru trzcinowego i sosu sojowego. W przypadku wrapa Chat GPT poszedł w kierunku kuchni greckiej. W jego propozycji znalazły się krewetki, ser feta, oliwki, sos tzatziki i odpowiednio przyprawione warzywa.

Gdzie zjeść? Polecane restauracje w Trójmieście


- Receptury sztucznej inteligencji okazały się ciekawe i zdecydowaliśmy się dodać je do naszego menu. Natomiast koszty składników zdecydowanie przekroczyły te zakładane. Może wynikać to z faktu, że dane Chatu GPT pochodzą z 2021 r. i zwłaszcza w kontekście cen produktów spożywczych mogą się różnić od tego, co obecnie obserwujemy w sklepach - dodaje Agnieszka Kościńska.
Dania według przepisów sztucznej inteligencji można sprawdzić bezpośrednio w restauracji Masna Micha lub zamówić z dostawą przez aplikację restauracji i telefonicznie.

W restauracji Mercato testowano robota, który pomagał kelnerom roznosić posiłki. W restauracji Mercato testowano robota, który pomagał kelnerom roznosić posiłki.

Roboty dostarczające jedzenie



Obecnie coraz więcej restauracji wykorzystuje sztuczną inteligencję do automatyzacji procesów obsługi. Korzystają one z chatbotów lub asystentów głosowych opartych na sztucznej inteligencji, aby przyjmować zamówienia, zarządzać rezerwacjami, a nawet polecać dania w oparciu o gusta klientów.

Coraz większą popularność zyskują też roboty, które dostarczają jedzenie. Jedną z pierwszych restauracji w Polsce, która testowała to rozwiązanie, było gdańskie Mercato.

Zadaniem robot-kelnera jest dostarczanie talerzy z kuchni lub ich odwożenie na zmywak. Jak to działa? Kelner zajmuje się gośćmi, rozmawia, doradza, notuje, co chcą zamówić, a potem wysyła robota do kuchni po gotowe dania. Kucharze nakładają talerze na tace umieszczone we wnętrzu robota. W tym czasie kelner otrzymuje na smartwatchu informację, że jedzenie jest już gotowe, i ma czas, aby dotrzeć do konkretnego stolika przed robotem. Gdy goście skończą konsumpcję, kelner ponownie przywołuje robota, nakłada na tace brudne talerze i odsyła go na zmywak. Dzięki temu kelner zyskuje pomocnika i zamiast przebywać w kuchni i wykonywać monotonne czynności, może więcej czasu spędzić z gośćmi na sali.

Polska firma szykuje ChatGPT dla biznesu Polska firma szykuje ChatGPT dla biznesu
Takie roboty umożliwiają firmom osiąganie wyższych zysków, generują oszczędności (jeden pracujący robot zastępuje trzech etatowych pracowników) i przyciągają klientów. Rozwiązanie staje się coraz popularniejsze, nie tylko ze względu na minimalne koszty eksploatacji, ale także brak obciążeń fiskalnych ich pracy, brak regulacji prawnych wymaganych przy zatrudnieniu żywego personelu oraz ze względu na pełną dyspozycyjność o każdej porze dnia i nocy, bez urlopów i zwolnień lekarskich.

Tego typu roboty pojawiły się już w barze I-100 gram we Wrzeszczu czy w Marilyn Barze w Straszynie.

Jakiś czas temu na ulicach Gdańska można też było spotkać będące w fazie testów roboty Glovo. To niewielkie skrzyneczki wyposażone w kamery i poruszające się na czterech kołach. Na razie półautomatyczne, sterowane przez operatora. Z czasem mają być bardziej autonomiczne i samodzielnie pokonywać trasy, informując jednocześnie klienta o zbliżającej się dostawie.

Miejsca

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (50)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bufet Włoski w Sheraton Sopot

240 zł
muzyka na żywo, degustacja

Happy Hours z Aperol Spritz Wieczory Włoskich Smaków w Każdy Piątek!

degustacja

Happy Hour z Winem Domu Co Sobota!

degustacja

Katalog.trojmiasto.pl - Wkrótce otwarcie

Najczęściej czytane