• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Co jedzą gdańszczanie? Kulinarne trendy 2023 r.

MM
24 listopada 2023, godz. 15:00 
Opinie (164)
W 2023 r. triumf święci kebab. To najpopularniejsze danie tego roku w Gdańsku. Zaraz za nim uplasowała się pizza margherita i cheeseburger. W 2023 r. triumf święci kebab. To najpopularniejsze danie tego roku w Gdańsku. Zaraz za nim uplasowała się pizza margherita i cheeseburger.

W 2023 r. największym zainteresowaniem mieszkańców Gdańska cieszyły się takie dania, jak: kebab, pizza margherita i cheeseburger, a najchętniej zamawianą kuchnią była kuchnia włoska - tak wynika z Raportu Food Trendów opracowanym przez portal Pyszne.pl. Publikacja pokazuje, jak zmieniają się nasze zwyczaje i jakie trendy możemy obecnie zaobserwować w polskich kulinariach.



Jaką potrawę najczęściej zamawiasz?

Raport Food Trendów to publikowany co roku zbiór faktów, ciekawostek i analiz gastronomicznego życia Polaków, opracowany w oparciu o dane wewnętrzne serwisu Pyszne.pl (fakty i ciekawostki na temat zamówień tworzą główną część raportu), a także międzynarodowe i lokalne badania (przeprowadzone przez globalny instytut analityczny WGSN oraz polską agencję K+ Research by Insight Lab).

Z najnowszej odsłony raportu wynika, że 2023 rok jest kolejnym, w którym na naszych talerzach wiele się dzieje. Zanotowano zmiany na szczycie rankingu najpopularniejszych potraw i kuchni. W menu restauracji przybywa pozycji inspirowanych przepisami influencerów. Coraz częściej pojawiają się także intrygujące, wielokulturowe połączenia smaków.


Kebab na szczycie, także w Gdańsku



W 2023 r. na polskich talerzach królował kebab. Podawany w picie, tortilli lub bułce zwyciężył jednogłośnie we wszystkich największych miastach w Polsce, także w Gdańsku. Pizza, która rok wcześniej była najczęściej zamawianym przez Polaków daniem, została zdetronizowana. W tyle został też kotlet schabowy, cheeseburger czy pierogi ruskie.

W kategorii popularności kuchni świata bezkonkurencyjna okazała się kuchnia włoska. Zajęła w rankingu pierwsze miejsce przed kuchnią polską, amerykańską, arabską i japońską. Za wynik ten odpowiedzialne są głównie pizza i spaghetti bolognese, czyli włoskie dania, które użytkownicy Pyszne.pl zamawiali najczęściej.

Dokąd na pizzę i makaron? Restauracje z kuchnią włoską


Z informacji zebranych przez Pyszne.pl wynika, że Polacy zmieniają swoje przyzwyczajenia dotyczące jedzenia mięsa i rozsmakowali się w kuchni wegetariańskiej. Świadczy o tym odsetek zamówień dań bezmięsnych wśród wszystkich złożonych na Pyszne.pl. W 2023 r. było ich już niemal 27 proc. (z czego prawie 9 proc. stanowiły potrawy wegańskie). Ulubione dania wegetariańskie Polaków to: pizza margherita, pierogi ruskie i sałatka grecka, natomiast wśród opcji wegańskich największą popularnością cieszyły się: falafel, sajgonki i zupa miso.

Aż 27 proc. zamówień w Pyszne.pl stanowią posiłki wegetariańskie i wegańskie. Aż 27 proc. zamówień w Pyszne.pl stanowią posiłki wegetariańskie i wegańskie.
W Gdańsku najpopularniejszym daniem zamawianym w 2023 r. również okazał się kebab. Na drugim miejscu uplasowała się pizza margherita, a na trzecim znalazł się cheeseburger. Najpopularniejszą kuchnią w naszym rejonie była kuchnia włoska.

Ceny idą do góry



Raport pokazuje również, jak w ciągu ostatniego roku zmieniły się ceny potraw i kwoty, które przeznaczamy na zamawianie jedzenia. Najwyższa średnia wartość zamówienia w Pyszne.pl występuje w Katowicach. Mieszkańcy tego miasta wydają przeciętnie 71,27 zł. Na przeciwległym biegunie tego zestawienia znajduje się Lublin (60,13 zł). W Gdańsku wartość ta wynosi 66,16 zł.

Fast foodowe "klasyki", czyli pizza i burger, w 2023 r. kosztują w Polsce średnio 43 zł (ok. 17 proc. więcej niż przed rokiem) i 31,5 zł (25 proc.). Najwięcej muszą za nie zapłacić mieszkańcy Łodzi (46,41 zł i 34,13 zł). W Gdańsku przeciętna cena pizzy to 40,13 zł, a burgera 32,37 zł.

Średnia cena pizzy w Gdańsku w 2023 r. to 40,13 zł. Średnia cena pizzy w Gdańsku w 2023 r. to 40,13 zł.

Kulinarne trendy



Branża gastronomiczna to dynamiczny obszar, w którym wiele się dzieje. W raporcie wyróżniono cztery warte uwagi, kulinarne trendy, które będą zyskiwać na znaczeniu w 2024 r.

Mood food

Zdaniem analityków jednym z najważniejszych trendów w 2024 r. będzie "mood food". Eksperci WGSN i Pyszne.pl określają tak nie tylko potrawy, ale także zestaw zachowań związanych z jedzeniem, które korzystnie wpływa na nasze emocje. Rosnąca świadomość na temat tego, jak oddziałuje na nas jedzenie sprawia, że zmieniamy sposób patrzenia na żywienie. Coraz częściej stawiamy na elastyczność w planowaniu posiłków i eksperymentujemy z nowymi kombinacjami. Wybieramy opcje, które nam służą, nie narzucając sobie dietetycznego rygoru. Dla aż 38 proc. ankietowanych comfort food to zdrowe owoce i warzywa.

- Cały czas rośnie świadomość w zakresie żywienia i wpływu jedzenia na dobrostan naszego ciała i psychiki. Właśnie dlatego "comfort food" przestaje być rozumiany jako cheat meal. Comfort food to jedzenie, które sprawia, że czujemy się lepiej - podsumowuje twórca internetowy, autor przepisów i książek kucharskich Michał Korkosz, autor bloga kulinarnego Rozkoszny.pl.

Zero Heroes

Kolejnym zauważalnym trendem jest zmiana podejścia do "bycia eko". Badania wykazują, że coraz więcej osób wyrabia w sobie proekologiczne nawyki pomagające troszczyć się o środowisko, w którym żyjemy. Aż 85 proc. ankietowanych w badaniu Pyszne.pl przyznało, że segreguje śmieci po zamówionym jedzeniu, 83 proc. korzysta z wielorazowych toreb i opakowań na żywność, a 60 proc. celowo rezygnuje ze sztućców, zamawiając jedzenie z dostawą. Dbamy w ten sposób o nasz wspólny dom i coraz częściej także o osobisty budżet.

Ten ostatni jest ważnym elementem, który determinuje proekologiczne wybory. Dlaczego? Ponieważ chętniej wybieramy marki, które ułatwiają nam dostęp do ekologicznych rozwiązań bez wysiłku i, co ważne, bez dodatkowych kosztów. Pomimo świadomości potrzeby zmian większość Polaków wciąż nie chce dopłacać i wybiera gotowe rozwiązania, które nie obciążają naszych kieszeni.


Fuzja kultur

Kuchnia jest odzwierciedleniem współczesnej kultury i także ona ulega wpływom globalizacji. Kultury kulinarne przenikają się często z dala od swoich ojczyzn i ulegają lokalnym wpływom. Dzięki temu powstają nieznane wcześniej połączenia. W ofercie polskich restauracji pojawiły się dania takie jak sushi burrito (połączenie japońsko-meksykańskie) czy "żuramen" (miks polskiego żurku i azjatyckiego ramenu), a jedną z najlepszych włoskich pizz w naszym kraju przygotowuje pizzaiolo z Ukrainy. Polacy lubią testować niestandardowe połączenia, choć jeszcze z odrobiną nieśmiałości. Jak wynika z badań Pyszne.pl, ich ulubionym zestawieniem jest nadal kuchnia polsko-włoska, po którą sięga 65 proc. ankietowanych (np. pizza z oscypkiem czy pierogi z ricottą). Do eksperymentów kulinarnych chętniej podchodzimy też w restauracjach niż w zaciszu własnej kuchni.

- Lubimy nowe połączenia smakowe i autorskie podejście szefów kuchni, którzy z fantazją łączą różne porządki i kultury kulinarne. Widać w tym nasze obycie, znajomość źródeł tych kuchennych cytatów, wiedzę o kuchniach świata przywiezioną z zagranicznych podróży. Opanowaliśmy już podstawowe kulinarne abecadło. Kojarzymy flagowe dania z najpopularniejszych celów wakacyjnych wojaży. Rozumiemy wariacje będące sumą przywiezionych z nich smakowych doświadczeń - zauważa dziennikarka i blogerka Barbara Starecka, autorka popularnego podcastu "Z pełnymi ustami", poświęconego kulturze jedzenia.
Siła mediów społecznościowych w kształtowaniu gustów kulinarnych jest ogromna. Siła mediów społecznościowych w kształtowaniu gustów kulinarnych jest ogromna.
Viral na talerzu

Czy film na TikToku może zmienić bieg kulinarnej historii? Czwarty trend, który wyróżniono w raporcie, określono mianem "Viral na talerzu". Mówi on o sile mediów społecznościowych w kształtowaniu gustów kulinarnych i ustanawianiu nowych kierunków konsumowania treści o jedzeniu. Popularność viralowych przepisów, apetycznych zdjęć oraz kulinarnych influencerów, pokazuje, że jest to zjawisko o dużym potencjale, z którym z pewnością trzeba się liczyć. Tym bardziej że zgodnie z badaniami Pyszne.pl już co piąty Polak poszukuje w menu restauracji potraw znanych z mediów społecznościowych, a aż 56 proc. badanych w wieku 18-24 lat poszukuje inspiracji kulinarnych na TikToku i YouTube.

- W 2023 r. można mieć wrażenie, że praktycznie co tydzień pojawia się restauracja, w której są wszyscy, lub danie, które wszyscy jedzą. Kulinarne virale to zjawisko, które masowo kształtuje nasze wybory żywieniowe - komentuje Michał Korkosz.
Top 6: instagramerzy kulinarni z Trójmiasta, których warto znać Top 6: instagramerzy kulinarni z Trójmiasta, których warto znać
MM

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (164)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Happy Hours z Aperol Spritz Wieczory Włoskich Smaków w Każdy Piątek!

degustacja

Bufet Włoski w Sheraton Sopot

240 zł
muzyka na żywo, degustacja

Happy Hour z Winem Domu Co Sobota!

degustacja

Najczęściej czytane