• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kupując lokalnie, wspierasz sąsiadów. Akcja lokali z centrum Gdańska

Rafał Borowski
31 maja 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 

Zobacz, jak wygląda film stworzony dzięki współpracy przedsiębiorców z Lawendowej i Świętojańskiej

Krótko i treściwie chcieli wyjaśnić, w jaki sposób każdy z nas może wspomóc lokalną gospodarkę, nadszarpniętą pandemią koronawirusa. Przedsiębiorcy z ulic Lawendowej i Świętojańskiej w Gdańsku nagrali wspólnie filmik, w którym zachęcają do wspierania niewielkich sklepów i punktów usługowych.



Czy starasz się robić zakupy u lokalnych przedsiębiorców?

Od 18 maja większość przedsiębiorstw zamkniętych z powodu pandemii koronawirusa wznowiła swoją działalność. Niestety, ten długo wyczekiwany moment nie sprawił, że nagromadzone w ciągu ostatnich tygodni problemy przedsiębiorców zupełnie odeszły w niepamięć.

Straty trzeba odrobić, a ruch w interesie jest w wielu przypadkach wyraźnie mniejszy, niż przed wybuchem pandemii. W związku z tym, grupa przedsiębiorców prowadzących działalność przy ulicach Lawendowej i Świętojańskiej w centrum Gdańska postanowiła nakręcić krótki film.

Promują w nim robienie zakupów w lokalnych sklepach oraz korzystanie z lokalnych punktów usługowych. Produkcja jest już wyświetlana w serwisie YouTube oraz mediach społecznościowych. Za zgodą autorów, publikujemy ją również w naszym artykule.

Prace nad tworzeniem filmiku. Na zdjęciu stoisko z warzywami i owocami przy Hali Targowej w Gdańsku. Prace nad tworzeniem filmiku. Na zdjęciu stoisko z warzywami i owocami przy Hali Targowej w Gdańsku.

Bezinteresowna pomoc stałych bywalców



Inicjatywa wyszła z kawiarni W Starym Kadrze, a przyłączyli się do niej właściciele Hali Targowej, baru Pasta House, kawiarni LamusCieKawa, sklepów dla plastyków Hajdus i Storm, pubu Pułapka, sklepu obuwniczego Kajtek, sklepu odzieżowego Modneciuszki, pierogarni Lepibaba, salonu optycznego Hilary, sklepu z biżuterią Lepiej, księgarni Firmin, salonu kosmetycznego Lili Marlene i salonu fryzjerskiego Ace Barbers Barbershop.

- Pomysł narodził w momencie, gdy można było ponownie otworzyć naszą kawiarnię. Zastanawialiśmy się, w jaki sposób możemy zachęcić klientów do powrotu. Nie chcieliśmy wyłącznie czekać na kolejne "tarcze" czy zniesienie nałożonych restrykcji. Z podobnego założenia wyszli inni przedsiębiorcy, którzy działają w okolicy naszej kawiarni. Na naszego facebooka wrzuciliśmy post z zapytaniem, czy ktoś mógłby pomóc nam nagrać ten film. W ciągu dosłownie kilku minut odpowiedziała trójka młodych ludzi, stałych bywalców naszej kawiarni - tłumaczy Przemysław Czaja z kawiarni W starym kadrze przy ul. Lawendowej 2/3Mapka.
Wspomniane osoby, które pomogły przedsiębiorcom nakręcić ujęcia i zmontować je w całość, to Malina Podsiadło, Daria KutkiewiczMaciej Wróblewski. Wszyscy mają ok. 20 lat, a tworzenie filmów jest ich pasją, której oddają się w czasie wolnym od nauki. Warto podkreślić, że za swoją pomoc nie wzięli ani grosza. Stworzony przez nich spot uzmysławia widzom, jak wiele różnych towarów i usług można zakupić w promieniu zaledwie kilkuset metrów.

Prace nad tworzeniem filmiku. Na zdjęciu sklep obuwniczy Kajtek. Prace nad tworzeniem filmiku. Na zdjęciu sklep obuwniczy Kajtek.

Podatki płacone lokalnie



Jednak znacznie ważniejszy przekaz znajduje się na planszach, które przeplatają kolejne ujęcia. Po pierwsze, mali i średni przedsiębiorcy tworzą zdecydowaną większość miejsc pracy w naszym kraju. Po drugie, ich wsparcie - a w niektórych przypadkach przetrwanie na rynku - leży w interesie każdego z nas.

Innymi słowy, zakup lokalnych towarów i usług, nawet w nieco wyższej cenie niż w zagranicznych "sieciówkach", jest w interesie każdego, komu zależy na jak najszybszej odbudowie polskiej gospodarki, nadszarpniętej pandemią koronawirusa.

- Mali i średni przedsiębiorcy zatrudniają około 70 proc. wszystkich pracowników i wytwarzają ponad 60 proc. polskiego PKB. W spocie wyjaśniamy, jak zakupy "po sąsiedzku" wzmacniają krajową gospodarkę i pomagają wszystkim wyjść z kryzysu. Płacone przez lokalnych przedsiębiorców podatki i zyski zostają tutaj, tutaj także są inwestowane. Tak więc każdy z nas ma ogromny wpływ na to, w jakim tempie podniesiemy się po pandemii. Mamy nadzieję, że nasz spot jasno stanowi, że takie ulice jak Lawendowa czy Świętojańska są tylko przykładem. Nie tylko dla Gdańska czy Trójmiasta, ale całej Polski - wyjaśnia nasz rozmówca.
Prace nad tworzeniem filmiku. Na zdjęciu pierogarnia Lepibaba. Prace nad tworzeniem filmiku. Na zdjęciu pierogarnia Lepibaba.

Miejsca

Opinie (338) ponad 10 zablokowanych

  • Ja kupuję moi drodzy I kochani juz od lat (8)

    w małym osiedlowym sklepie , może luksusu nie ma ale Pani stara się jak potrafi żeby asoryment był jak największy i owoce i warzywa bardzo świeże.. Uśmiechu na dziś Eam życzę..

    • 47 42

    • Weź tabletki

      • 0 0

    • Stać cię aby przepłacać to kupuj. (1)

      Ja kupowałem w małych sklepach przez pierwsze tygodnie zamknięcia wirusowego i hasło "Polska w ruinie" stało się mi bliskie. Tylko zamiast Polska wstawiłem swoje imię. Drożyzna plus.

      • 19 3

      • Również kupowałam w warzywniaku sałatę za 8 zł, pomidory za 18 zl i paprykę po 28zł. Na szczęście szybko się ocknęłam. Pomoc lokalnym sprzedawcom zrujnowałaby by domy budżet. Sorry.... każdy coś stracił w tym czasie.

        • 7 0

    • Adres (1)

      • 5 0

      • Ulica Piaskowa, numer zasypany

        • 7 0

    • Jak cie stac to kupuj. Mam pod domem taki osiedlowy sklep to ceny 50% wyzsze

      • 11 3

    • Myślałem że chodzisz tylko do Forum Radunia

      • 5 4

    • ".....moi drodzy i kochani już od lat...."? To ty jesteś stały w uczuciach.

      • 14 0

  • teoria a praktyka (7)

    teoria - wspierasz lokalne bidule
    praktyka - wspierasz lokalnych cwaniaków, którzy mają ceny wzięte z nieba

    teoria - wspierasz lokalnych producentów
    praktyka - wspierasz tych, którzy i tak kupują na giełdzie towarowej warzywa z południa Polskiu lub z zagranicy

    nawet słynna gdyńska hala to jedynie sklepikarze, juz chyba nikt z lokalnych producentów tam nie sprzedaje

    nie wiem dlaczego Polska i Polacy tak spisieli i kiedy, ale to co na zachodzie jest normą (lokalne targi, ale lokalnych producentów czy rolników), w Polsce nie miało albo nigdy miejsca za życia większości, albo nie ma miejsca od wielu lat

    wiec - teoria i praktyka w TYM kraju zwykle to tylko myslenie zyczeniowe i tworzenie mitów

    • 33 8

    • Nie świruj, wyłącz tiefałen. (3)

      • 2 12

      • tylko tyle potrafisz wykrztusić dzięki swojemu IQ? (2)

        wyborca PIS zgaduję? czy może Konfederacji?

        • 9 2

        • (1)

          Ty za to wszechwiedzący, tolerancyjny, zadufany w sobie, zakompleksiony europejczyk...

          • 1 4

          • no właśnie to pisokonfederaci są strasznie zakompleksieni i muszą się dowartościowywać jakimiś patriotycznymi bzdurami i mitami, żeby poczuć się lepszymi

            • 0 0

    • to samo dotyczy np. kawiarni (2)

      jak ktoś bywał na zachodzie to wie co mam na myśli

      Włochy to bardzo drogi kraj, ale nawet tam średnia cena espresso jest niższa niż w Polsce

      a ile Włosi więcej zarabiają... cóż...

      • 8 2

      • (1)

        Bzdury wypisujesz bo nie byłeś w Rzymie albo w Wenecji tam za kawę płacić co najmniej 5 euro

        • 0 2

        • Portugalia 1 do 1,5 euro .

          • 0 0

  • W kwietniu o mało nie poszedłem z torbami robiąc zakupy w małych sklepach.

    Nie chciało mi się stać w kolejkach do większych sklepów i trochę z obawy o własne zdrowie. I to był błąd bo wydałem dużo więcej kasy niż w innych miesiącach a i o koronawirusa łatwiej w małym sklepie niż dużym. Dziękuję i żegnam . Dziś mleko łowickie 3,2% w biedronce po 1,75 złotego , to samo u Zdziśka w osiedlowym 3,30 złotego.

    • 6 0

  • Kupując lokalnie w Lidlu... (1)

    ...wspierasz sąsiadów - ulubieńców Trzaskowskiego.

    • 1 5

    • Ja kupuję tylko w sklepach narodowych "warzywniak plus".

      Jeżdżę polskim samochodem elektrycznym , pływam polskim promem i dziś idę wybrać jedno z miliona mieszkań plus.

      • 1 0

  • A kto mnie wspiera

    • 6 0

  • Oświadczenie

    A kto wspierał mnie gdy nie miałem pracy.

    • 9 0

  • Chciałbym czasem zrobić zakupy na hali, ale

    handlarze zastawiają miejsca parkingowe swoimi trupami mimo zakazu parkowania 9-17 (Lawendowa)

    • 2 2

  • Kupuję prawie tylko piwo Żywe i Johannes z lokalnego browaru w Bielkówku (5)

    • 23 4

    • Butelki zwrotne czy nie? (1)

      Po nazwie nie. Nie kupuje w butelkach bezzwrotnych. I tak dużo śmieci jest.

      • 2 3

      • Najlepsze jest piwo w butelkach bezzwrotnych, wyrzucasz i p kłopocie, nie trzeba potem z flaszkami do sklepu chodzić...

        • 1 0

    • Podobnie tylko że Amber Koźlak (2)

      • 9 2

      • Bielkówko i Straszyn powinny być przyłączone do Gdańska (1)

        • 2 7

        • Straszyn niech sie przylaczy do Pruszcza.

          • 2 2

  • W naszym kraju o sąsiadach nie mówi się dobrze

    A co dopiero wspierać..

    • 4 0

  • Dla tego np kwiaty staram się kupowac w jednej osiedlowej kwiaciarni (11)

    Warzywa i owoce jak mogę to made in PL, elektronika z PL marketów, ciuchy z PL sieci odzieżowych (4F, Reserved itp). Patriotyzm gospodarczy w skali osiedla (żeby młodzi ludzie prowadzący z zapałem swoj mały biznes mieli za co żyć) ale i kraju (by nakręcać naszą gospodarkę a nie hiszpanska, szwedzka czy francuska).

    • 20 20

    • (2)

      4f jeszcze jakościowo obleci, ale w przypadku LPP to jak wyrzucić pieniądze do śmieci.

      • 9 5

      • Porównując z np H&M to wolę kupić w polskim LPP niż szwedzkim H&M (1)

        Tu chodzi o zestawienie graczy z analogicznego segmentu rynku.

        • 5 6

        • porównując to wolę kupić w lumpie albo odłożyć i kupować rzadziej a lepiej.

          • 3 1

    • ostatnio narodowy red is bad sprzedawał maseczki za 20PLN (2)

      biało czerwone oczywiście

      kupiłeś?

      • 7 3

      • Kupiłem od znajomej która ma mikro firmę i oferuje się przez FB (1)

        • 4 1

        • czyli skoro redi is bad po 20, to przez firme znajomej po 30

          gratuluję zarobków

          :o)

          • 2 3

    • (4)

      zapomniałeś o Jako

      • 5 0

      • Jako AG? To firma z DE (3)

        • 5 0

        • (2)

          ul. Bystrzycka 17
          58-100 świdnica
          +48 74 85 85 888
          +48 74 85 85 555
          biuro@jakosport.pl

          • 4 0

          • Trochę ludzi w PL pracuje dla nich ale zysk idzie do DE

            • 6 1

          • A na metkę spojrzałeś?

            A biuro w Polsce jakieś muszą mieć.

            • 8 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Happy Hours z Aperol Spritz Wieczory Włoskich Smaków w Każdy Piątek!

degustacja

Bufet Włoski w Sheraton Sopot

240 zł
muzyka na żywo, degustacja

Happy Hour z Winem Domu Co Sobota!

degustacja

Najczęściej czytane