- 1 Sprawdziliśmy ceny lodów i gofrów (108 opinii)
- 2 Grill wege: 7 bezmięsnych propozycji (89 opinii)
- 3 Trójmiejscy restauratorzy wyróżnieni (32 opinie)
- 4 Nowe lokale: od Marrakeszu po homary (40 opinii)
- 5 Trójmiasto w przewodniku Michelin (76 opinii)
- 6 Co Polacy jedzą na śniadanie? (97 opinii)
Pięć grzechów głównych kelnerów
Spoufalanie się, niewiedza, nadgorliwość, niewidoczność i niechlujstwo - to według stałej czytelniczki naszego Serwisu Kulinaria najczęstsze błędy kelnerów i kelnerek w trójmiejskich restauracjach. Poniżej publikujemy jej list.
Nie kłócę się o rachunek, gdy danie jest niedopracowane, nie wściekam się, gdy czas oczekiwania przedłuża się do godziny. Ba, nawet wtedy zostawiam kelnerowi albo kelnerce mały napiwek - przecież to nie ich bezpośrednia wina.
Nie oznacza to jednak, że nie obserwuję. Postanowiłam więc zrobić subiektywną listę kelnerskich błędów, które nagminnie się powtarzają. Szczególnie teraz, w sezonie letnim, gdy w gastronomii pracuje masa tymczasowych i często przypadkowych ludzi. Kelnerze, kelnerko! Jeśli to o tobie, to wiedz, że robisz to źle.
Spoufalanie się
Wyglądam młodo, chodzę do tzw. "modnych" miejsc, więc może sama sobie jestem winna. Ale naprawdę wkurza mnie, gdy młodszy o dziesięć lat ode mnie kelner wita się ze mną, jakby chciał zbić piątkę, przechodzi na "ty" i ze zniecierpliwieniem na twarzy oczekuje zamówienia. Nie, nie jesteśmy kumplami, jestem twoim klientem (mimo wszechobecnego zaklinania rzeczywistości przez knajpiarzy słowem "gość") i zamiast spoufalania się potrzebuję profesjonalnej obsługi z dystansem.
Recenzje restauracji w Trójmieście
Niewiedza
Pytam o skład sosu w krewetkach w jednej z gdyńskich restauracji. Kelnerka próbując ukryć to, że nie ma pojęcia o własnej karcie, patrząc mi przez ramię, czyta: sos winno-maślany. Dzięki, umiem czytać. Ale co jeszcze? Czosnek, chilli? Nie wiem, pójdę zapytać kucharza. Wraca: bez chilli. Zamawiam. Sytuacja bonusowa: po dwóch minutach wraca i przeprasza, że jednak dzisiaj krewetek nie ma. Wcześniej nie mogła się dowiedzieć? Brak wiedzy o karcie i ofercie to chyba najczęstszy problem w restauracjach.
Nadgorliwość
Pytanie klienta o wrażenia smakowe przy płaceniu rachunku jest jak najbardziej w porządku i wręcz wskazane. Pytanie za każdym razem po przystawce, daniu głównym i deserze to już prawie natręctwo. Lubię jeść w towarzystwie bliskich mi osób. Nie znoszę, gdy co chwilę muszę przerywać rozmowę, bo kelner podchodzi zapytać: czy smakowało? czy wszystko w porządku? czy jeszcze podać jeden kieliszek wina? Będę chciała, to cię znajdę na sali.
Niewidoczność
No chyba że cię nie znajdę, bo akurat ukrywasz się na zapleczu, przeglądając smartfon, plotkujesz z barmanem odwrócony tyłem do sali przy barze albo udajesz, że jesteś bardzo zajęty porządkowaniem szuflady ze sztućcami. Nie oczekuję pojawiania się kelnera na pstryknięcie palcami czy machnięcie ręką (to chamstwo), ale chciałabym mieć możliwość zasygnalizowania, że potrzebuję kieliszka wina czy serwetek. Dobry kelner dyskretnie obserwuje swoje stoliki i swoich klientów.
Niechlujstwo
Bardzo nie lubię, jak wkładasz kciuk niemalże do jedzenia, niosąc talerz zupy. Albo podajesz kieliszek czy szklankę trzymając ją blisko krawędzi, której zaraz dotknę ustami. Tace są po to, aby ich używać. Brudną zapaskę albo przepoconą koszulę też mógłbyś wymienić na czystą. Niechlujstwo zdarza się na szczęście najrzadziej, ale jest tak naprawdę najgorsze - nie tylko powoduje brak tipów po obiedzie, ale i gwarantuje, że lokalu drugi raz nie odwiedzę.
Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.
Opinie (277) ponad 10 zablokowanych
-
2019-08-29 19:35
W Polsce raczej nie ma kelnerów , kiedyś byli , wiedzieli jak podać posiłek z której strony itp , już nie chcę porównywać ich do obsługi w innych krajach , bo to nie ma sensu , ale z roku na rok ten zawód upada
- 5 0
-
2019-08-29 20:29
up selling (1)
Dodatkowo kieliszek wina Pani autorko , nazywa się up selling i jest bardzo na miejscu zaproponować komuś dodatkowy kieliszek wina, skoro pierwszy jest już pusty. Obawiam się że tak jak Pani napisała na wstępie artykułu , chodzę po knajpkach. Także czego w knajpkach oczekiwać???
- 8 3
-
2019-08-29 22:30
Nie słyszałeś, że 500+ też się obecnie żywi na mieście?
- 5 1
-
2019-08-29 21:20
... (2)
Czasy sa niesprawiedliwe
I to mocno
Zazwyczaj jest tak,ze nawet bdb kelner robi swietny serwis
Ludzie potrafia wydac duze pieniadze na przyjemnosci... i nie zostawia nic napiwku
Slabe
Ale wszystko bylo swietne pyszne j bardzo milo a w platniku 0zl i jak sie nie frustrowac jak dbasz o gosci jakby byli Twoimi wlasnymi ...wydaja setki a aczasem nawet tysiace za kolacje a nie potrafia dac 10%
Ale taki kraj i tacy rodacy
No coz poczac- 6 1
-
2019-08-30 08:48
(1)
Jak ktoś wydaje setki czy tysiące za kolację to jest przekonany że napiwek jest w cenie. Bo w miejscach gdzie płaci się takie rachunki za kolację to napiwki zawsze są doliczane do rachunku. I wymień mi 3 restauracje w trójmieście gdzie za kolację (same dania bez napojów) zapłacisz te setki zł i wymień 1 gdzie zapłacisz tysiące
- 1 1
-
2019-08-30 20:27
W Pl
W Trojmiscie
Raczej serwisu sie nie dolicza
Chyba,ze sie przychodzi wieksza grupa
Setki jak i tysiace mozna wydac min.
Seafoodstation
Lentre villes
Czy krew i woda
True
Bialy krolik
Itd
Polecam wszystkie- 0 1
-
2019-08-29 21:49
Zabieranie pustego talerza partnerowi, gdy ja jeszcze jem (1)
- 2 0
-
2019-08-29 22:15
To akurat nie skandal, tylko głupota. Partner, czekając na partnerkę, może zgłodnieć i nabrać ochoty na deser, czy kawę.
- 2 0
-
2019-08-29 22:23
Ahhh nasi kochani goście...
Droga Pani sam pracuje 20 lat w tym zawodzie, jestem po szkole gastronomicznej i pracowałem. W najlepszych krakowskich restauracjach i nie tylko
Z większością się zgodzę co Pani napisała ale też są tutaj niuanse które powodują że muszę coś napisać. Większość tych błędów nie jest wina tych ludzi Lecz pracodawców którzy zatrudniają obcokrajowców (nie umjejacych rozmawiać po Polsku) lub ludzi z tzw. Pierwszej lapabki bo warunki i płace w gastro to jest śmiech. Czasem jest tak że przez 12 h pracy masz min na szybkie siku a już nie wspominamy o prysznic czy o zmianie koszulki. Kolejna rzeczą jest to że kto ma ich uczyć zachowania, serwisu skoro właściciele i menagerowie to zwiedza obsługi maja mało wspólnego. Wiele restauratorow zatrudnia menagerowie tylko dlatego bo albo mają pojęcie w papierach, albo umieją rozmawiać w języku obcy lub porostu są zatrudnieni po znajomości. Kiedyś gastronomia opierała się na wieloletnim stażu i doświadczeniu oraz praktyce zdobywane szczebel po szczeblu. Dziś to sami restauratorzy doprowadzili do tego płacac czasem. Niej niżeli sama ustawa przewiduje. Dającwarunki zatrudnienia gorsze niż w komunalce(*12h pracy bez umów, bez uniformow bez posiłków bez placonych nadgodzin bez jakikolwiek praw.) to mamy lapanke hahah witam w świecie nowoczesnej gastronomii. A tak wysmiewano Orbis macie co. Zescie chcieli kochani "klienci" *Grzegorz.- 4 0
-
2019-08-29 22:28
Autorka nie lubi spoufalania się i przechodzenia na ty gdy inicjuje to obsługa. Przez cały artykuł jednak odnosi się do obsługi na ty. Czy szanowna pani pomyślała że ktoś inny, młodszy czy starszy nie życzy sobie takiego traktowania. Hipokryzja i mania wyższości przebija z każdego zdania. Obsługa lokalu nie jest pańską służbą.
- 3 3
-
2019-08-29 22:43
byłam pod wrażeniem personelu w gdyńskiej restauracji Esplendidods. Wielki szacunek. Rzadko spotykany profesjonalizm.
- 0 1
-
2019-08-29 23:07
Jakaś bardzo prymitywna kobieta to pisała
Żal jej
- 8 2
-
2019-08-30 01:59
Zgadza się
Od 3 lat w sezonie dorabiam jako kelner, ale zawsze staram się dawać z siebie 100%, mimo, że to tylko tymczasowa praca. Znam menu, zasady obsługi, serwis wina, czasem mam koszmary w nocy, że klient czeka godzinę na dania. Z żalem patrze na moich kolegów, którym nawet się nie chce uśmiechnąć. Potem w docelowej pracy też będą się opierdzielać, smutne to.
- 7 2
-
2019-08-30 08:44
Ogólnie kelnerzy jeszcze jakoś dają radę
ale nastoletnie paniusie, zatrudnione od wczoraj, a już śmiertelnie przemęczone bo muszą coś zrobić zamiast pitolić o niczym na fejsie - to jest prawdziwa plaga tego zawodu.
- 5 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.