Wiadomości

Okiem dietetyka: dieta i suplementy

Stosowanie na własną rękę wielu różnych suplementów może przynieść więcej szkody niż pożytku.
Stosowanie na własną rękę wielu różnych suplementów może przynieść więcej szkody niż pożytku. fot. lightwise / 123rf.com

Rynek suplementów cały czas się powiększa i coraz trudniej połapać się w gąszczu informacji, co należy suplementować. Które z tysięcy dostępnych suplementów są nam tak naprawdę potrzebne? Jak zbilansować dietę, aby zapewnić organizmowi prawidłowe funkcjonowanie? Na te pytania odpowiem w dzisiejszym tekście z cyklu Okiem Dietetyka.



Dietetycy w Trójmieście



Suplementacja jest dla mnie...

ważna; badam się, wiem, czego mi brakuje, i uzupełniam suplementami 39%
wiem, że jest potrzebna i biorę preparaty typu multiwitamina 20%
ważna, ale nie biorę preparatów, tylko odpowiednio bilansuję posiłki 19%
nie stosuję suplementacji, bo nie wierzę w jej skuteczność 14%
nie stosuję suplementacji, bo nie wiem, jak to robić 8%
zakończona Łącznie głosów: 259
Witamina D

Do prawidłowego funkcjonowania całego organizmu niezbędna jest witamina D. Pełni ona wiele istotnych funkcji i reguluje ogromną ilość procesów w nim zachodzących. Ma ona kluczowe działanie we wspieraniu odporności, utrzymaniu zdrowych kości czy chociażby prawidłowej pracy mięśni.

W Polsce ze względu na położenie geograficzne i ograniczone nasłonecznienie w ciągu roku zgodnie z aktualnymi wytycznymi zaleca się profilaktyczną suplementację witaminy D u każdego w okresie jesienno-zimowym, czyli od września do kwietnia. W przypadku osób, które w okresie wiosenno-letnim nie są wystarczająco wystawione na słońce, suplementacja może być konieczna przez cały rok.

U osób dorosłych profilaktyczna dawka wynosi 800-2000 IU (IU - jednostek międzynarodowych) witaminy D. Należy pamiętać, aby suplement z witaminą D zawsze spożywać z dodatkiem posiłku bogatego w tłuszcz. Witamina D należy do witamin rozpuszczalnych w tłuszczach i tłuszcz jest konieczny do tego, aby mogła się prawidłowo przyswoić i pozytywnie wpłynąć na nasz organizm. Witamina D może jednak kumulować się w organizmie, dlatego warto regularnie badać jej poziom za pomocą badania krwi i konsultować wynik z lekarzem. Zbadanie poziomu witaminy D pozwoli nam na dostosowanie idealnej dawki suplementacyjnej do naszych potrzeb.

Ryzykiem niedoboru kwasów omega-3 są zagrożone osoby na diecie pozbawionej ryb.
Ryzykiem niedoboru kwasów omega-3 są zagrożone osoby na diecie pozbawionej ryb. fot. Tatjana Baibakova / 123rf.com
Kwasy omega-3

Kwasy omega-3 należą do grupy niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych, czyli kwasów, które musimy dostarczać do organizmu, aby mógł on prawidłowo funkcjonować. Wywierają one pozytywny wpływ na wiele układów w organizmie, m.in. układ krwionośny, układ nerwowy oraz układ odpornościowy. Ryzykiem niedoboru kwasów omega-3 są zagrożone osoby na diecie pozbawionej ryb.

Jeżeli w diecie nie pojawiają się tłuste ryby morskie, a kwasy omega-3 nie są uzupełniane z innych źródeł takich jak olej lniany, mielone siemię lniane lub nasiona chia, to powinniśmy wesprzeć organizm preparatem z omega-3. Aby dostarczyć odpowiedniej dawki omega-3 z dietą, należy dwa razy w tygodniu zjeść porcję tłustej ryby morskiej (np. łososia, śledzia, węgorza).

Zalecana dawka w przypadku suplementacji dla dorosłego człowieka wynosi 250 mg na dobę. Tran świetnie uzupełnia dietę w kwasy omega-3, a także wspiera odporność, należy jednak pamiętać, że tran to tylko olej z wątroby dorszowatych i powinno się kupić sprawdzony preparat. Można także wybrać suplementację omega-3 w formie tabletek.

Dobrze przyswajalna forma witaminy B12 znajduje się jedynie w mięsie, jajach, produktach mlecznych i innych produktach pochodzenia zwierzęcego.
Dobrze przyswajalna forma witaminy B12 znajduje się jedynie w mięsie, jajach, produktach mlecznych i innych produktach pochodzenia zwierzęcego. fot. strannikfox / 123rf.com
Witamina B12

Witamina B12 jest niezbędna do prawidłowego procesu syntezy krwinek czerwonych w szpiku kostnym, ponadto bierze również udział w wielu procesach metabolicznych w organizmie. Osoby wykluczające z diety produkty pochodzenia zwierzęcego powinny regularnie suplementować witaminę B12. Dobrze przyswajalna forma witaminy B12 znajduje się jedynie w mięsie, jajach, produktach mlecznych i innych produktach pochodzenia zwierzęcego.

Osoby na diecie wegańskiej są szczególnie narażone na jej niedobory, jej poziom jest też niższy u wegetarian. Dobrym wyborem do suplementacji będzie preparat metylokobalaminy lub cyjanokobalaminy w dawce 100-250 μg dziennie lub 1000 μg kilka razy w tygodniu.

5
miejsce: Dietetycy, leczenie otyłości
w rankingu Dietetycy, leczenie otyłości
JJL Poradnia Dietetyczna
Gdańsk, Oliwkowa 4
9.1/10
+ Oceń


Kobiety w wieku rozrodczym powinny zadbać o odpowiednią dawkę kwasu foliowego.
Kobiety w wieku rozrodczym powinny zadbać o odpowiednią dawkę kwasu foliowego. fot. sonyakamoz / 123rf.com
Kwas foliowy

Kwas foliowy bierze udział w syntezie kwasów nukleinowych, jest niezbędny także do wzrostu komórek. Kobiety w wieku rozrodczym powinny zadbać o odpowiednią dawkę kwasu foliowego, który jest niezbędny m.in. do prawidłowego rozwoju dziecka. Niedobór kwasu foliowego może spowodować pojawienie się wad cewy nerwowej u płodu. Jego suplementacja jest istotna przed zapłodnieniem i w pierwszych dniach ciąży, dlatego tak ważne jest, aby zadbać o jego odpowiednią ilość już przed planowaniem potomstwa. Zalecana dzienna dawka kwasu foliowego wynosi 400 μg dziennie.

Preparaty multiwitaminowe i multimineralne

Zdecydowanie odradzam używanie tego typu preparatów. Nie dość, że jest to zazwyczaj strata pieniędzy, to dodatkowo zawarte w preparacie składniki często się wykluczają i znoszą wzajemnie swoje działanie. Przykładowo: przyswajanie żelaza ogranicza np. dodatek cynku i wapnia. W przypadku stwierdzonego niedoboru lepiej jest sięgnąć po preparat konkretnie wycelowany w dany deficyt.

Poza tym często nie jest nam potrzebna dodatkowa suplementacja, a nadmiar niektórych składników mineralnych lub witamin dostarczony razem z suplementem może być bardzo niebezpieczny.

Stosując odpowiednio zbilansowaną dietę, jesteśmy w stanie dostarczyć niemal wszystkich składników niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu.
Stosując odpowiednio zbilansowaną dietę, jesteśmy w stanie dostarczyć niemal wszystkich składników niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu. fot. svetazarzamora / 123rf.com
Lek czy suplement diety?

Leki są znacznie lepiej przebadane niż suplementy. Kupując produkt w formie leku, mamy pewność, że ilość danej substancji w dawce preparatu odpowiada ilości podanej na opakowaniu. Z suplementami diety niestety nie mamy takiej pewności, ponieważ nie przechodzą one specjalistycznych testów. Jeżeli masz możliwość, wybierz potrzebny składnik w formie leku a nie suplementu diety.

Podsumowanie

Stosując odpowiednio zbilansowaną i różnorodną dietę na co dzień, jesteśmy w stanie dostarczyć niemal wszystkich składników niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Najważniejszym suplementem, który obowiązkowo powinien stosować każdy w okresie jesienno-zimowym jest witamina D. Inne składniki powinny być dobierane indywidualnie pod nasze potrzeby. Stosowanie na własną rękę wielu różnych suplementów może przynieść więcej szkody niż pożytku, więc stosuj suplementację z głową.

Opinie wybrane


wszystkie opinie (25)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najnowsze

więcej artykułów »

18

czerwca

Restaurant Week Trójmiasto,

26

czerwca

Slow Fest Sopot Sopot, Molo w Sopocie

Rozrywka

Święto Morza. Parada żaglowców z Gdyni do Gdańska i inne atrakcje
Parada żaglowców z Gdyni do Gdańska
Malik Montana i jego "Jagodzianki" w Sopocie
Malik Montana rozbujał młodzież

Kultura

Michał Milka: Czas na miłość. Po spotkaniu z autorami książki "Łączę światy"
Michał Milka: Czas na miłość
Andrea Bocelli zaśpiewa w Ergo Arenie
Andrea Bocelli zaśpiewa w Ergo Arenie

Nowe lokale

Yummy Yummy

Fast food
Gdańsk
Świętego Ducha 41

Club 27 Bowling & Bilard

Kręgielnie
Pruszcz Gdański
Jana Kochanowskiego 27